شمخانی : آمریکا در اوضاع کنونی در موضع ضعف قرار دارد
(last modified 1396-02-02T09:34:41+00:00 )
ثور 02, 1396 14:04 Asia/Kabul
  • شمخانی : آمریکا در اوضاع کنونی در موضع ضعف قرار دارد

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت : آمریکا دراوضاع کنونی در موضع ضعف قرار گرفته است چرا که اروپا دیگر علاقه‌ای به همراهی با این کشور ندارد .

ه گزارش روز شنبه خبرگزاری صدا و سیما، "علی شمخانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفتگو با روزنامه لوموند فرانسه در تشریح سیاست های منطقه ای ایران، افزود: ایران از سرمایه‌گذاری شرکت های اروپایی حمایت می کند و منابع طبیعی و گازی ایران فرصتی برای همکاری میان دو طرف است .

علی شمخانی در ادامه درباره اقدامات اخیر آمریکا از جمله حمله هفتم آوریل ماه جاری(18 حمل) به سوریه گفت: متحدانِ منطقه‌ای آمریکا درپی فرو بردن این کشور در باتلاق بحران خاورمیانه هستند و واشنگتن نیز درپی تکرار خطاهای گذشته‌ است.

شمخانی افزود: ایران با محکوم کردن حمله اخیر آمریکا به سوریه به بهانه حمله‌ شیمیایی در روستای "خان‌شیخون" در جنوب استان ادلب، معتقد است، این اقدام از سوی دولت سوریه نبوده چراکه دولت قانونی سوریه مواد شیمیایی خود را در سال 2013 با نظارت «کنوانسیون بین المللی منع تسلیحات شیمیایی» تحویل داده و آن را نابود کرده است.

در حمله شیمیایی مشکوک چهارم آوریل جاری(15 حمل)، به منطقه «خان شیخون» در جنوب ادلب سوریه، بیش از یکصد نفر کشته و حدود 400 نفر زخمی شدند.

وی همچنین به مداخلات خارجی در سوریه اشاره کرد و گفت: بیشتر سوری ها از بشار اسد رئیس جمهوری قانونی کشورشان حمایت می کنند و سرنوشت سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد: ایران همزمان دولت و مخالفان سوری را تشویق به مذاکره و گفتگو کرده و معتقد است مذاکرات آستانه ( پایتخت قزاقستان ) می تواند تضمین کننده آتش‌بسی محکم و پایدار در سوریه باشد. 

کلیدواژه