ثور 02, 1396 18:13 Asia/Kabul
  • شهادت امام موسی کاظم (ع) تسلیت باد

حضرت امام «موسی کاظم» (علیه السلام)، نواده پاک رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم )،در بیست و پنجم رجب سال 183 هجری قمری به شهادت رسید.

امام موسی کاظم (علیه السلام)، در سال 128 هجری قمری، در منطقه ابواء - بین مکه و مدینه - دیده به جهان گشود.

آن حضرت تا 20 سالگی از محضر پدر بزرگوارش امام جعفر صادق (علیه السلام)، بهره های فراوان برد. امام موسی کاظم (علیه السلام) پس از شهادت پدر به مدت 35 سال، امامت و رهبری مسلمین را برعهده داشت و در این راه سختی ها و مشقات فراوانی را تحمل کرد.

در دوران زندگی آن حضرت که مصادف با عصر شکوفایی علم و تمدن اسلامی و توسعه روابط با دیگر ملل بود، علوم و معارف اسلامی توسط دانشمندان، فقها و متکلمینی که از شاگردان امام موسی کاظم (علیه السلام) بودند، در اطراف جهان انتشار و گسترش یافت. امام موسی کاظم (علیه السلام) در کنار نشر و تبیین علوم و معارف اسلامی، به مبارزه ای خستگی ناپذیر با دستگاه جور و ستم عباسی پرداخت. سرانجام هارون الرشید حاکم عباسی که از تزلزل حکومت خود بیم داشت، امام موسی کاظم (علیه السلام) را دستگیر و زندانی کرد.

اما آن حضرت در زندان نیز نهایت تلاش و کوشش خود را برای راهنمایی و ارشاد مردم و بیان تعالیم و برنامه های متعالی دین اسلام به کار برد و با همه موانع و مشکلات مبارزه کرد تا اینکه هارون حاکم عباسی طی توطئه ای امام را مسموم کرد و به شهادت رساند. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) سخنی حکیمانه از آن امام بزرگوار را برایتان نقل می کنیم: «بهترین وسیله نزدیکی به خدا پس از شناخت او ، نماز ( نیکی به والدین ) و ترک حسد و خودپسندی و فخر است.»

کلیدواژه