ثور 07, 1396 09:39 Asia/Kabul
  • ظریف: نیروهای آمریکایی 7500 مایل دورتر از کشورشان چه می‌کنند؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه شب در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر به ادعای مقامات آمریکایی درباره رویارویی شناورهای ایران و آمریکا در خلیج فارس واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف»، خاطر نشان کرد: نیروی دریایی ایران در آب های خود در خلیج فارس است اما سوال اینجاست که نیروی دریایی آمریکا، 7500 مایل دورتر از کشورش چه می‌کند؟

مقامات آمریکایی روز چهارشنبه مدعی شده بودند یک فروند قایق تندرو ایران بعد از نزدیک شدن به یک ناوشکن آمریکایی در آب‌های خلیج فارس، کشتی آمریکایی را مجبور به تغییر مسیر کرده است.

سردارسرتیپ پاسدار «سید مسعود جزایری» سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا در پاسخ به ادعاهای مقامات آمریکایی درخصوص رفتار غیرحرفه ای شناورهای ایرانی در خلیج فارس تصریح کرد، این ادعاهای بی اساس آمریکایی ها با اغراض خاص بیان می شود.

خشم مقامات آمریکایی از حضور شناورهای ایرانی در خلیج فارس در حالی است که شناورهای جنگی آمریکایی در حال ماموریت هزاران کیلومتر دور تر از سواحل آمریکا هستند.

جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است، رصد شناورهای جنگی خارجی در تنگه هرمز و خلیج فارس حق  ایران است و درصورت تعرض این شناورها به حریم دریایی ایران، طبق قوانین بین المللی به آنها برخورد انجام می شود.

در جدیدترین نوع از این برخورد، سال 2016 در پی ورود غیر قانونی دو فروند شناور رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس در حوالی جزیزه فارسی، این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متوقف و سرنشینان آن که 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، بازداشت و به یک منطقه امن منتقل شدند.

اما مقامات ایرانی در راستای رافت اسلامی پس از عذر خواهی مقامات آمریکایی، یک روز پس از بازداشت،  تصمیم به رها سازی آنان گرفتند.

کلیدواژه