ثور 10, 1396 18:32 Asia/Kabul
  • ظریف: باید مانع تبدیل شدن خلیج‌فارس به محل منازعات جهانی شد

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: 30 آوریل (10 ماه ثور) روز خروج نیروهای پرتغالی از سواحل جنوبی ایران را باید مناسبتی برای گرامیداشت خروج استعمارگران و بیگانگان از منطقه قلمداد کرد.

روز یکشنبه دهم ماه ثور (30 آوریل) روز اخراج پرتغالى‎ها از آب‎هاى جنوبى ایران، در تقویم جمهوری اسلامی ایران، «روز ملى خلیج فارس» نام‎گذاری شده است.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران عصر یکشنبه در یادداشتی به مناسبت «روز ملی خلیج فارس» با اشاره به این‌که منطقه خلیج فارس همچنان از استمرار مداخلات قدرت‌های بزرگ رنج می‌برد، نوشته است: به همین علت باید از سیاست پایدار و راهبردی جمهوری اسلامی ایران در تأکید بر توانایی کشورهای منطقه برای اداره مستقل این آب‌راه حیاتی حمایت کرد.

ظریف تصریح کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توانند با همکاری یکدیگر، منافع خود را تأمین و مقابل تهدیدات از خود محافظت کنند و تحقق چنین امری نیازمند توجه به ارزش بنیادین همسایگی جغرافیایی و فرهنگی و یادآوری تجربه ویرانگر جنگ‌های منطقه است.

ظریف تاکید کرد: منطقه خلیج فارس نیازمند همکاری مشترک به منظور مقابله با تهدیدهای مشترک، حفظ و تقویت امنیت منطقه، حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها بر اساس احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و تلاش برای بهبود شرایط عمومی منطقه و ارتقای شاخص‌های توسعه انسانی و توسعه اقتصادی است. 

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: ایران با اتکاء به اقتدار ملی و بر اساس سیاست راهبردی در اولویت دادن به روابط با همسایگان، خواهان گفت وگو، همفکری و همکاری متقابل برای تأمین منافع مشترک و حل و فصل بحران‌ها است.

کلیدواژه