انتقاد ایران از سیاست‌های هسته‌ای آمریکا
(last modified 1396-02-16T10:19:02+00:00 )
ثور 16, 1396 14:49 Asia/Kabul
  •  انتقاد ایران از سیاست‌های هسته‌ای آمریکا

رئیس هیات ایرانی در نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان منع تولید و گسترش سلاح‌های‌ هسته‌ای (ان پی تی) از سیاست‌های هسته‌ای آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری صداوسیما؛ «غلامحسین دهقانی» مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس هیات ایرانی در نخستین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری «ان پی تی» در وین اتریش گفت: جهان شاهد مسابقه تسلیحاتی بین قدرت‌های هسته‌ای است و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز اخیرا گفته که در صدد توسعه کمی و کیفی زرادخانه‌های هسته‌ای خود است.

دهقانی افزود: اینگونه برنامه‌ها، دعوتی آشکار به یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای توسط آمریکا بوده و قطعاً مغایر تعهدهای ماده شش «ان پی تی» و اهداف و مقاصد آن است.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت خارجه ایران با نگران کننده خواندن تداوم تولید سلاح هسته‌ای در جهان تصریح کرد: اگر برای حل این وضعیت تلاش فوری انجام نشود، تمامیت و اعتبار معاهده «ان پی تی» با چالش جدی مواجه خواهد شد.

دهقانی همچنین در واکنش به اظهارات نماینده آمریکا که ایران را به زعم خود به دنبال کردن سیاست تولید سلاح هسته‌ای و حمایت از تروریسم متهم کرده بود گفت: آمریکا به جای بهانه جویی و طرح اتهامات بی‌اساس، باید به انجام تعهداتش در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بپردازد.

کنفرانس بازنگری «ان پی تی» هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود و قبل از آن نیز سالانه یک نشست کمیته مقدماتی آن تشکیل می‌گردد. نشست آینده کنفرانس بازنگری «ان پی تی» در سال 2020 برگزار خواهد شد.

 

کلیدواژه