ثور 30, 1396 05:37 Asia/Kabul
  • شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در ایران/ خلق حماسه‌ای دیگر

همزمان با پایان مهلت قانونی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران، شمارش آراء با اولویت انتخابات ریاست جمهوری در محل شعب اخذ رای شروع شده است و نتایج آن به تدریج اعلام می شود.

به سبب حضور تاریخی و میلیونی مردم ایران در پای صندوق‌های رای، چهار بار زمان اخذ رای تمدید شد. آخرین فرصت برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران ساعت 24 روز جمعه بود. «سید ابراهیم رئیسی‌سادات»، «حسن روحانی»، «مصطفی آقامیرسلیم» و «مصطفی هاشمی‌طباء» چهار نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بودند که مردم روز جمعه به یکی از آنان رای دادند.   

56 میلیون و 410 هزارو 234 نفر واجد شرایط لازم رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران بودند که در 63 هزار و 500 شعبه اخذ رای، حاضر شدند و رای خود را به صندوق انداختند. همزمان؛ دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در 102 کشور و 310 شعبه برگزار شد. شرکت ایرانیان خارج از کشور هم در این انتخابات گسترده و بی‌سابقه گزارش شده است. 

اقشار مختلف مردم در ایران از ساعات اولیه شروع انتخابات، حضور گسترده و تاریخی در پای صندوق‌های رای داشتند و همین حضور که بیش از 40 میلیون نفر اعلام شده است، زمان انتخابات را تا ساعت 24 روز جمعه کشاند.

به گفته «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» وزیر کشور ایران، مردم با حضور حماسی در پای صندوق‌های رای یک بار دیگر ثابت کردند پای آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران هستند.

همزمان؛ «علی شمخانی» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران جمعه‌شب با بیان این که انتخابات، نماد همدلی و انسجام ایرانیان برای اعتلا و سربلندی ایران است، گفت: عناصر تهدید کننده امنیت جمهوری اسلامی ایران و تحریم‌کنندگان بازنده اصلی انتخابات هستند.

«علی لاریجانی» رئیس‌مجلس شورای اسلامی ایران هم عصر جمعه با حضور در محل ستاد انتخابات در وزارت کشور تاکید کرد: حضور مردم‌پای صندوق‌های رای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا چشمگیر بوده و این سبب مسرت است. 

حضور حماسه‌ساز و پرشور ملت ایران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر عظمت این ملت بزرگ را به رخ جهانیان کشید. دشمنان ملت ایران، روز جمعه ناامیدتر از هر زمان دیگری، نظاره‌گر این حماسه تاریخی بودند.

مهمترین پیام انتخابات روز جمعه در ایران اسلامی، همبستگی و همراهی مردم با نظامی جمهوری اسلامی ایران بوده که بیش از پیش قدرت و امنیت ملی ایران را در جهان تقویت کرده است. انتخابات ریاست جمهوری در ایران به طور واقعی ترجمان اراده مردم است و هر آنچه پای صندوق‌های رای رقم خورد، تکلیف ریاست جمهوری را مشخص می‌کند. همین نقش مستقیم مردم ایران در سرنوشت سیاسی خود و انتخاب رئیس جمهوری کشورشان، مدل مردم‌سالاری دینی را به مدلی کارآمد و مورد اعتماد مردم در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است. 

کلیدواژه