بازتاب حماسه انتخاباتی مردم ایران در رسانه‌های مختلف جهان
(last modified 1396-02-30T01:13:10+00:00 )
ثور 30, 1396 05:43 Asia/Kabul
  • بازتاب حماسه انتخاباتی مردم ایران در رسانه‌های مختلف جهان

حضور حماسی و تاریخ‌ساز ملت ایران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف به ویژه غربی داشته است.

رسانه‌های مختلف غربی با شروع انتخابات در ایران، اهمیت صف‌های طولانی در محل اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری ایران را برای مخاطبان خود تشریح کردند. در همین چارچوب؛ خبرنگار تلویزیون سوئیس گزارش داد: صف‌های طولانی در پای صندوق‌های رای از مشارکت بالای مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری حکایت دارد. 

خبرنگار شبکه تلویزونی «او.ار.اف» اتریش هم در تهران گزارش داد: مشارکت در انتخابات این دوره بسیار سرنوشت ساز و بالا است؛ بیش از پنجاه و شش میلیون شهروند ایرانی واجد شرایط رای دادن بودند و انتخابات ریاست جمهوری، یک تصمیم سرنوشت‌ساز و واقعی برای بسیاری از ایرانیان به حساب می‌آید.

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار نیز میزان مشارکت توده‌های مردمی با صف‌های طولانی در حوزه‌های رای‌گیری را یکی از نکات برجسته دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام  کرد.

پایگاه اینترنتی رادیو «اینتر فرانس» فرانسه هم روز جمعه در مقاله‌ای به قلم کلمانس فولدا Clémence Fulleda با عنوان «آیا انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌تواند حرکتی به خاورمیانه دهد؟» نوشت: تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه، فراتر از مسائل داخلی خواهد بود و مسائل بین المللی را هم تحت الشعاع قرار خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از تهران درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران دقایقی پس از آغاز کار مراکز رای‌گیری، رای خود را به صندوق انداخت و گفت: «سرنوشت کشور در دستان مردم ایران است.»

در همین حال؛ شبکه تلویزیونی آمریکایی CNN مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری را برای مخاطبان خود پوشش داد و اعلام کرد ساعات رای‌گیری در ایران چند بار تمدید شد تا میلیون‌ها ایرانی که در صف‌های طولانی بودند، بتوانند رای خود را در انتخابات ریاست جمهوری در صندوق بیاندازند.

به سبب حضور گسترده و میلیونی مردم در پای صندوق‌های رای، چهار بار زمان اخذ رای تمدید شد. آخرین فرصت برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران ساعت 24 روز جمعه بود.

به موازات رسانه‌های غربی؛ رسانه‌های عربی نیز انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش دادند. روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: همه منتظرند بدانند در مرحله حساس جمهوری اسلامی ایران و منطقه، نام چه کسی از صندوق آرای انتخابات ایران بیرون می‌آید.

روزنامه عرب‌زبان رأی الیوم، چاپ لندن هم با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین قدرت منطقه‌ای در غرب آسیا نام برد.

کلیدواژه