تشخیص سلول‌های سالم از ناسالم با روش رنگ‌آمیزی توسط پژوهشگران ایرانی
(last modified 1396-03-08T04:05:27+00:00 )
جوزا 08, 1396 08:35 Asia/Kabul
  • تشخیص سلول‌های سالم از ناسالم با روش رنگ‌آمیزی توسط پژوهشگران ایرانی

پژوهشگران ایرانی با طراحی و ساخت دستگاهی برای رنگ‌آمیزی سلول‌ها، روشی را برای تشخیص سلول‌های سالم از ناسالم در حوزه‌های گیاهی، جانوری و انسانی ارائه دادند.

«رامین محمدی‌زند»، مجری این طرح در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه، پژوهشگران ایرانی با اجرای مطالعاتی موفق به طراحی و ساخت دستگاه «تیشو پروسسور و رنگ کننده اسلاید» شدند، گفت: این دستگاه یک ربات است که با استفاده از یک بازوی رباتیک، بافت‌های گیاهی، حیوانی و انسانی موجود در داخل سبدها را برای مطالعه و بررسی آماده می‌کند.

«رامین محمدی‌زند» افزود: زمانی که بافت‌ها برای انجام مطالعات آماده شدند، برش می‌خورند و بر روی «اسلاید» تثبیت می‌شوند و با رنگ آمیزی‌های مختلفی که این دستگاه بر روی سلول‌ها انجام می‌دهد، قسمت های مختلف موجود در آنها از یکدیگر قابل تفکیک می‌شوند که از این طریق پزشک می‌تواند نمونه‌ها را در زیر میکروسکوپ قرار دهد تا سرطانی بودن و یا نبودن بافت را مورد بررسی و پروتکل درمانی خود را مورد بررسی قرار دهد.

به گفته مجری ایرانی این طرح، با استفاده از این دستگاه بافت‌ها، با طیفی از رنگ های آبی تا قرمز رنگ آمیزی می‌شوند و سالم بودن و یا ناسالم بودن سلول‌ها بر اساس رنگی است که به خود می‌گیرد.

«رامین محمدی‌زند» تاکید کرد: از این طریق هر بخش از سلول یک رنگ خواهد شد و پزشک قادر است اجزای سلول را به صورت تفکیک‌شده مورد بررسی قرار دهد و اقدام به بررسی‌های پاتولوژی (آسیب‌شناسی) سلول کند.

مجری این طرح با تاکید بر اینکه این دستگاه در مطالعات حوزه گیاهی، انسانی، جانوری و صنایع غذایی و تولید پروتئین‌ها کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: تعداد 60 عدد از این دستگاه  در مراکز مختلف پزشکی و تحقیقاتی ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای پیشرو در علم پزشکی است.

سالانه هزاران  نفر از کشورهای خارجی برای درمان بیماری هایشان  به ایران سفر می کنند.

 

کلیدواژه