جوزا 12, 1396 10:58 Asia/Kabul
  •  ایران، تنها صادر کننده برق به عراق

معاون وزیر برق عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر تنها کشوری است که به عراق برق صادر می‌کند.

«عادل کاظم جریان» معاون وزیر برق عراق روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا؛ با اشاره به این که، ایران حدود 1200 تا 1300 مگاوات در ساعت برق به عراق صادر می‌کند، تصریح کرد: در سایه نیاز گسترده عراق به برق، ایران بخش قابل توجهی از این کمبود را تامین می‌کند.

یک شرکت ترکیه‌ای با استقرار شناورهایی در بنادر جنوبی عراق قبلا به میزان 350 مگاوات برق در اختیار این کشور قرار می‌داد که سال گذشته این شرکت از تامین برق جنوب عراق انصراف داد.

معاون وزیر برق عراق همچنین از اتمام بررسی طرح صدور گاز ایران به نیروگاه‌های برق «بسمایه، منصوریه  و شهرک صدر» عراق خبر داد و گفت: در صورت تزریق گاز به سه نیروگاه تامین برق در بغداد، مشکل کمبود برق در پایتخت عراق به طور قابل ملاحظه‌ای برطرف می‌شود و امکان تامین برق به میزان بیش از 20 ساعت در شبانه روز وجود دارد.

«مجتبی خسروتاج» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران  در سفر اخیر خود به بغداد با اشاره به نگاه منطقه‌ای ایران به عراق در زمینه صادرات برق گفت: عراق می‌تواند نقطه اتصال شبکه برق ایران به کشورهای غرب خاورمیانه با هدف صادرات برق به سوریه، لبنان، اردن، مصر و شمال آفریقا باشد.

 

کلیدواژه