جوزا 14, 1396 09:05 Asia/Kabul
  •  تجلیل رهبران و سیاستمداران جهان از مقام  امام خمینی (ره)

امروز «یکشنبه» 14 جوزا، نهم رمضان 1438 هجری قمری، چهارم ژوئن 2017 میلادی، سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره)، احیاگر اندیشه اسلامِ استعمارستیز و بزرگترین رهبر و پدیده منحصر به فرد دوران معاصر و قرن بیستم است.

این شخصیت انسانی و الهی برجسته، دوراندیش و ماندگارِ تاریخ بشری، توانست با روش و منشِ خود، رهبران و سیاستمداران چهار گوشه جهان را به شگفتی، دلدادگی و تحسین وادارد.

«نلسون ماندلا» رهبر جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی در وصف ویژگی های  امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: امام خمینی (ره) نه تنها رهبری بزرگ برای ایران بلکه برای تمامی نهضت‌های آزادی‌بخش جهان به شمار می‌رفتند.

«بن بلا»، مبارز بزرگ و نخستین رییس جمهور الجزایر نیز در وصف امام خمینی (ره) گفت:  ملل عرب باید زنده شدن اسلام را در قرن بیستم مدیون انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره)  بدانند.

«راجیو گاندی»، نخست وزیر فقید هند نیز اعلام کرد، با رحلت امام خمینی (ره)، جهان یک رهبر روحانی و انقلابی عظیم و دارای دید وسیع را از دست داد.

«اسقف کاپوچی»، اسقف بیت‌المقدس نیز گفت:امام خمینی (ره) تنها متعلق به ایران نیست بلکه تمام محرومان دنیا چه مسلمان و چه غیرمسلمان ایشان را نجات‌دهنده خود می‌دانند.

«میخاییل گورباچف»، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی هم در وصف امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد، ایشان  فراتر از زمان می‌اندیشیدند و در بُعد مکان نمی‌گنجیدند.

پاپ ژان پل دوم رهبر اسبق کاتولیک های جهان نیز گفت: درباره آنچه که امام خمینی (ره) در کشورش و در بخش وسیعی از جهان انجام داده اند، باید با احترامی عظیم و تفکری عمیق اظهارنظر کرد.

«محمدحسنین هیکل»، نویسنده و روزنامه نگار معروف جهان عرب هم در وصف امام خمینی (ره) گفت: ایشان هدیه آسمانی و ملکوتی برای جهانیان بودند.

28 سال پیش در چنین روزی، «روح الله موسوی خمینی» (ره)، بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، پس از 87 سال زندگی پرتلاش و خستگی ناپذیر، چشم از جهان فروبست و به دیدار حق شتافت.

 

کلیدواژه