جوزا 17, 1396 10:49 Asia/Kabul
  •  افزایش سیصد درصدی صادرات نفت ایران به اروپا

صادرات نفت ایران به بازار اروپا پس از اجرای برجام با بیش از 300 درصد افزایش در ماه گذشته میلادی به حدود یک میلیون بشکه در روز رسید.

ایران و گروه پنج به علاوه یک (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان)در سال 1394 موافقتنامه‌ برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) را درباره برنامه هسته‌ای ایران امضاء کردند؛ این موافقتنامه  1395 اجرایی شد.

به گزارش رادیو دری به نقل از وزارت نفت ایران، یکی از اهداف وزارت نفت ایران پس از اجرای برجام  در بخش صادرات، تنوع بازارهای صادراتی و احیای بازارهای اروپایی نفت ایران بود که توانست به این هدف دست یابد.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران پس از اجرایی شدن برجام در سال 2015 ابتدا 500 هزار بشکه و پس از آن یک میلیون بشکه افزایش یافت.

صادرات نفت ایران به بازار آسیا از جمله چهار کشور کره جنوبی، ژاپن، هند و چین هم پس از اجرای برجام 40 درصد افزایش یافت و واردات نفت این کشورها از ایران به یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز در ماه گذشته میلادی رسید.

کشورهای چین، هند، کره جنوبی و ژاپن، در ماه روان میلادی  نیز در مجموع روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بودند.

بر اساس این گزارش هم اکنون ، صادرات نفت و میعانات گازی ایران به بیش از 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسیده است.

 

 

کلیدواژه