فواد معصوم: عراق خواهان تداوم مناسبات خود با ایران است
(last modified 1396-03-30T13:55:58+00:00 )
جوزا 30, 1396 18:25 Asia/Kabul
  •  فواد معصوم: عراق خواهان تداوم مناسبات خود با ایران است

رییس جمهوری عراق ضمن رد هرگونه فشار ایران بر تصمیم‌گیری‌ها در آن کشور، نظر کشورهای همجوار را درباره همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان عراق مهم اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، «فواد معصوم» رییس جمهوری عراق روز سه‌شنبه در گفت وگو با شبکه خبری کُردزبان «روداو» اظهار کرد: ایران سیاست‌های خود، و عراق نیز سیاست‌های خاص خود را دارند و مناسبات دو کشور گسترده و ریشه‌دار است و عراق همواره خواهان تقویت مناسبات خود با ایران بوده، اما این بدان معنا نیست که عراق تابع سیاست‌های ایران است.

رییس جمهوری عراق درباره همه‌پرسی که قرار است 25 سپتامبر آینده(3 میزان 1396) درباره آینده منطقه کردستان عراق برگزار شود هم گفت: مساله  فقط همه‌پرسی نیست، بلکه مجموعه‌ای از امور باید مد نظر قرار گیرد که به نظر می‌رسد تاکنون هیچ‌گونه حمایتی از سوی کشورهای همجوار از این مساله انجام نشده است. 

معصوم، مشارکت قوی کُردها را در انتخابات آینده پارلمانی عراق مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر مشارکت کُردها در انتخابات قوی نباشد، درها به روی دخالت منطقه‌ای در امور داخلی کردستان عراق باز خواهد شد.

رییس جمهوری عراق همچنین درباره نیروهای الحشد الشعبی خاطر نشان کرد: الحشد الشعبی حاصل یک شرایط اضطراری بود و مناطق وسیعی از عراق در آن زمان در معرض تهدید داعش قرار داشت و ضروری بود همه مقابل تروریست‌ها سلاح به دست بگیرند.

فواد معصوم درباره بحران قطر با برخی کشورهای همسایه‌اش هم اظهار کرد: بحران جاری در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در آستانه حل و فصل است و عراق تمایلی به دخالت در این قضیه  ندارد.

 

کلیدواژه