جوزا 31, 1396 14:46 Asia/Kabul
  •  تاکید وزارت کشور ایران به آزادی سریع صیادان ایرانی

وزارت کشور ایران در اطلاعیه ای بر آزادی سریع صیادان ایرانی که به همراه دوقایق به سمت مرزهای عربستان هدایت شدند ، تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، دو فروند قایق صیادی ایرانی  روز پنج شنبه 25 جوزا با داشتن هویت قانونی و مجوز صید از اسکله بندر بوشهر، بر اثر تلاطم دریا از مسیر خارج و به مرزهای عربستان نزدیک می شوند.

گارد ساحلی عربستان به محض مشاهده به سمت دو قایق صیادی ایرانی تیراندازی می کند که بر اثر آن  یک ملوان  زخمی و سپس فوت می کند و نفر دیگر موفق می شود شناور را از محل وقوع حادثه دور و سپس به سمت ساحل هدایت کند.

 قایق دوم نیز با سه سرنشین توسط گارد ساحلی عربستان توقیف می شود.

 در اطلاعیه وزارت کشور ایران آمده است: قایق های ایرانی صرفا صیادی بوده و بر اثر امواج دریا جابجا شده اند که در حوزه آب های دریای عمان و خلیج فارس این موضوع کاملا عادی است.

وزارت کشور ایران در این اطلاعیه تاکید کرد: لازم است دولت عربستان ضمن جبران خسارات وارده و تنبیه عوامل این اقدام غیر مسئولانه، هرچه سریع تر نسبت به آزادی افراد دستگیر شده که خانواده آنها به شدت نگران وضعیت سلامتی آنها هستند، اقدام کند.

این اطلاعیه افزود: هرساله دهها شناور صیادی کشورهای همسایه به خصوص به دلیل نبود نشانه و علائم در خط مشترک مرزی، ناخواسته ممکن است وارد آب های سرزمینی شوند؛ به عنوان نمونه از ابتدای امسال(1396) ، 17 شناور صیادی کشورهای همسایه در آب های دریای عمان و خلیج فارس وارد آب های کشور  ایران شدند که با حُسن نیت به کشور متبوع تحویل شدند.

 

کلیدواژه