سرطان 07, 1396 16:22 Asia/Kabul
  • بمباران شیمیایی سردشت؛ سند رسوایی مدعیان دروغین حقوق بشر

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، فاجعه بمباران شیمیایی شهرستان مرزی سردشت در شمال غرب ایران را نماد حقوق بشر آمریکایی و سند رسوایی مدعیان دروغین حقوق بشر عنوان کرد.

28 ژوئن 1987/ 7 سرطان 1366 رژیم بعث عراق شهر مرزی سردشت ایران را بمباران شیمیایی کرد که در این حمله 119 نفر از ساکنان غیرنظامی شهید و بیش از هشت هزار نفر دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت یاد شهیدان فاجعه بمباران شیمیایی شهرستان مرزی سردشت اعلام کرد: این فاجعه نشان داد کنوانسیون‌ها و معاهدات حقوقی بین المللی درباره منع استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، تحت تاثیر ملاحظات و منفعت‌طلبی قدرت‌های به اصطلاح حامی حقوق بشر قرار دارند.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بمباران شیمیایی سردشت را همچنین بیانگر حمایت مدعیان دروغین حقوق بشر از اقدامات تروریستی و انفعال نهادهای بین المللی در برابر قدرت‌های سلطه‌گر دانست.

این بیانیه می‌افزاید: با گذشت 30 سال از این جنایت، نه تنها آثار هولناک ناشی از این فاجعه التیام نیافته است، بلکه اغماض عامدانه حامیان صدام دیکتاتور معدوم عراق که وی را در تجهیز سلاح‌های ممنوعه شیمیایی و ارتکاب این جنایت یاری کردند، هرگز به فراموشی سپرده نخواهد شد.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کرد: امروز آمریکا به عنوان متهم شماره یک حمایت از رژیم صدام، باید پاسخگوی جنایت حمله شیمیایی به سردشت مظلوم بوده و مورد محاکمه و مجازات قرار گیرد.