سرطان 22, 1396 09:50 Asia/Kabul
  •  اظهار تاسف «جان کری» از اخراج پزشک ایرانی از آمریکا

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا از حواشی پیش آمده برای پزشک ایرانی و اخراج وی و خانواده‌اش از آمریکا اظهار تاسف کرد.

«محسن دهنوی» پزشک و  پژوهشگر سرطان شناس ایرانی همراه با همسر و سه کودک خود که یکی از آنها هفت ماهه است، دوشنبه شب در فرودگاه «لوگان» شهر بوستون به خاک آمریکا قدم گذاشتند، اما با بازداشت از سوی ماموران اداره مهاجرت استقبال شدند.

به گزارش ایسنا، «جان کری» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا روز چهارشنبه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: دردناک است یک پزشک به آمریکا می‌آید تا زندگی دیگران را نجات دهد اما این اتفاق برایش می افتد.

طبق اعلام رسانه‌های خبری این پژوهشگر ایرانی و خانواده‌اش که مأموران مرزبانی فرودگاه  بوستون مانع از ورودشان به خاک آمریکا شده بودند، به ایران بازگردانده شده‌اند.

در مورد علت این رفتار اخبار متفاوتی اعلام شده است. برخی از رسانه‌ها فرمان ضد مهاجرتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و اجرای مجدد بخشی از آن بعد از حکم دیوان عالی آمریکا را علت این موضوع دانسته و عده‌ای دیگر اعلام کرده‌اند دیپورت پژوهشگر ایرانی ربطی به فرمان ترامپ نداشته و وی به خاطر نقص پرونده به ایران بازگردانده شده است.

سخنگوی بیمارستان کودکان بوستون اما با ابراز تاسف درباره از دست دادن فرصت به کارگیری پروفسور دهنوی خاطر نشان کرد؛ آمریکا، این سرزمین به ظاهر رویاها و فرصت ها، متوجه شد که تا چه حد گرفتار رویکرد ضد مهاجرتی دولتمردان خود و خسارت های ناشی از این رویکرد شده است.

«مارتی والش» شهردار بوستون نیز در واکنش به این ماجرا تصریح کرد، شرایط موجود آمریکا سبب خروج بسیاری از افراد برجسته از این کشور شده است.

دیوان عالی آمریکا، روز دوشنبه 22 می به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور اجازه داد بخش هایی از فرمان ضد مهاجرتی اش را اجرا کند که هدف آن محدود کردن سفر اتباع شش کشور مسلمان ایران، سوریه، یمن، سومالی، لیبی و سودان به خاک آمریکا است.

فرمان های ضد مهاجرتی ترامپ تاکنون با انتقاد شدید کشورهای جهان، سازمان ملل متحد و سازمان های حقوق بشری روبرو شده است.

کلیدواژه