نشست خبری عراقچی به مناسبت یک سالگی برجام
(last modified 1395-04-27T10:24:37+00:00 )
سرطان 27, 1395 14:54 Asia/Kabul
  •  نشست خبری عراقچی به مناسبت یک سالگی برجام

معاون وزیر امور خارجه ایران، با انتقاد از عملکرد پنج به علاوه یک در لغو تحریم‎ها، گفت: طرف مقابل تحریم‌ها را فقط روی کاغذ لغو کرده است اما برداشته شدن تحریم‎ها همه خواسته ملت ایران نبود.

معاون وزیر امور خارجه ایران، با انتقاد از عملکرد پنج به علاوه یک در لغو تحریم‎ها، گفت: طرف مقابل تحریم‌ها را فقط روی کاغذ لغو کرده است اما برداشته شدن تحریم‎ها همه خواسته ملت ایران نبود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ «سید عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه و رئیس ایرانی ستاد پیگیری اجرای برجام روز یکشنبه در نشست خبری یک سالگی برجام در تهران، در توضیح برخی سوء تفاهم‎ها در طول یک سال از گذشت توافق وین، تصریح کرد: برداشته شدن تحریم‎ها برای ایران بسیار مهم است و قطعاً یکی از اهداف مذاکرات بود.

عراقچی با بیان این که، ایران مطالبات خود را از غربی‎ها هیچ گاه فراموش نمی‎کند، افزود: در یک سال گذشته، بدعهدی‎هایی صورت گرفته، اما نباید فراموش کرد که 12 سال تحمل تحریم‎های ظالمانه ضد ملت ایران و ایستادگی و مقاومت مردم در برابر تحریم‎ها سنگین و تهدیدهای روزمره به پشتوانه یک جمله و یا شعار بود و آن این که، انرژی هسته‎ای حق مسلم ایران است.

رئیس ایرانی ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به میلیون‎ها بار فریاد ملت ایران در تثبیت حق مسلم هسته‎ای، گفت: مردم ایران در این مدت تقریباً طولانی به دنبال تثبیت این حق بودند و اکنون سوال این است که آیا در مذاکرات هسته‎ای و برجام این حق تثبیت شده است یا خیر!

عراقچی با بیان این که این حق در برجام کاملاً محقق شده است، افزود: هم اکنون شش قدرت بزرگ دنیا ، جامعه بین المللی و شورای امنیت سازمان ملل، بر حق ملت ایران برای داشتن انرژی صلح آمیز صحه گذاشته‎اند.

معاون وزیر امور خارجه ایران، با اشاره به قطعنامه شورای امنیت در لغو تحریم‎های هسته‎ای ضد ایران گفت: امروز انرژی هسته‎ای و چشم انداز صنعتی آینده آن که طی برنامه‎ای 15 ساله به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده، تثبیت شده است.

عراقچی، تاکید کرد: ایران، صنعت هسته‎ای را با همه ابعاد آن خواهد داشت، تحریم‎ها برداشته می‎شود و دنیا به شعار محقق شده ملت ایران در تثبیت حق مسلم خود احترام می‎گذارد.

رئیس ایرانی ستاد پیگیری اجرای برجام، افزود: تثبیت حق داشتن انرژی هسته‎ای دیگر در اولویت شعارهای مردم نیست و امروز وجدان جمعی جامعه تحقق این شعار را پذیرفته است، اما این موضوع نافی پیگیری مطالبات دیگر در حوزه تحریم‎ها نیست.

کلیدواژه