قاسمی: آمریکا اجرای موفقیت آمیز برجام را به خطر می اندازد
(last modified 1396-05-04T10:47:04+00:00 )
اسد 04, 1396 15:17 Asia/Kabul
  •  قاسمی: آمریکا اجرای موفقیت آمیز برجام را به خطر می اندازد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب تحریم های غیر هسته ای ضد ایران، اجرای موفقیت آمیز برجام را که یک توافق چند جانبه و بین المللی است، به خطر می اندازد.

مجلس نمایندگان آمریکا ، سه شنبه‌ شب در ادامه رویکرد خصمانه واشنگتن در قبال تهران، طرح جامع تحریم‌های ایران را با 419 رای موافق تصویب کرد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه با محکوم کردن اقدام غیر قانونی مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب تحریم ها ضد ایران، گفت: آمریکا باید به تعهدات خود بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کند و مصوبات داخلی کشورها، نمی تواند بهانه ای برای فرار از اصل مسئولیت بین المللی دولت ها باشد.

قاسمی، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون و بنا به تائید آژانس بین المللی انرژی اتمی و اذعان کشورهای عضو 1+5 ، نسبت به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است و انتظار دارد تا دیگر طرف ها و از جمله دولت آمریکا، به تعهدات خود پایبند باشند.

وی تصویب لایحه تحریم ها ضد ایران را ناقض روح و مفاد برجام دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای تامین منافع ملی، اقدام متقابل و متناسب انجام خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با غیر قانونی و بی اساس دانستن ادعاها درباره نیروهای نظامی و توانمندیهای موشکی ایران اظهار کرد: برنامه موشکی ایران منطبق با قطعنامه 2231 شورای امنیت بوده و هیچ موضوعی نمی تواند ایران را از پیگیری و اجرای سیاست اصولی افزایش توانمندی دفاعی خود منع کند. 

قاسمی همچنین گفت: متهم کردن ایران به بی ثبات سازی منطقه در حالی است که دولت آمریکا با تجاوز به عراق و ایجاد گروههای تروریستی مانند داعش نقش اصلی را بر عهده داشته و افزایش بی ثباتی در منطقه نتیجه سیاست های غیر مسئولانه آمریکا و متحدان منطقه ای آن است.

 

کلیدواژه