اسد 14, 1396 16:25 Asia/Kabul
  •  روحانی: ایران حامی وحدت ملی و یکپارچگی عراق است

رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، حفظ تمامیت ارضی و وحدت در عراق را نکته حائز اهمیت برای تهران عنوان کرد و گفت: ایران حامی وحدت ملی و یکپارچگی عراق است.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در دیدار «فواد معصوم» رییس جمهوری عراق که برای شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است، با بیان اینکه هر گونه تغییر در مرزهای جغرافیایی می‌تواند برای ده‌ها سال در منطقه تنش های فراوان ایجاد کند اظهار کرد: حفظ امنیت و ثبات در عراق برای ایران بسیار حائز اهمیت است زیرا امنیت و ثبات دو کشور بهم پیوسته و متصل است.

روحانی، عراق را کشور دوست و برادر ایران با روابطی دیرینه و تاریخی خواند و تاکید کرد: تسهیل هر چه بیشتر و راحت‌تر تعامل های مردم و فعالان اقتصادی دو کشور می‌تواند ارتباطات دیرینه و مستحکم ایران و عراق را گسترش دهد و سهولت در تردد و موضوع روادید نیز به این امر کمک فراوانی خواهد کرد.

«فواد معصوم» نیز در این دیدار گفت: روابط مستحکم تهران و بغداد زمانی خود را نشان داد که عراق گرفتار یک دشواری بزرگ شده بود و گروه تروریستی داعش تعدادی از شهرهای این کشور را اشغال کرده بود که در این مقطع کمک‌های ایران به دولت و ملت عراق برای مقابله با داعش بسیار مؤثر بود.

رئیس جمهور عراق، وجود همین گرایش و نگاه در ایران به عراق را مایه گسترش مستمر روابط و تعامل های تاریخی، فکری و فرهنگی بین دو کشور دانست و تاکید کرد: زمینه‌های زیادی برای گسترش همکاری بین ایران و عراق در عرصه‌های سرمایه‌گذاری و خدمات فنی و مهندسی وجود دارد و بغداد تمایل زیادی به گسترش روابط و تعاملات با تهران در همه عرصه‌ها دارد.

 

کلیدواژه