اسد 15, 1396 17:10 Asia/Kabul
  • افزایش همکاری های ترانزیتی ایران و هند 

 وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: جمهوری اسلامی  ایران و هند همکاری های ترانزیتی خود را با افغانستان و روسیه گسترش می دهند.

به گزارش رادیو دری « عباس آخوندی » وزیر راه و شهرسازی ایران پس از دیدار با « نیتین گادکاری » (  nitin gadkari ) وزیر حمل و نقل هند در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما  گفت : ایران و هند در زمینه اعطای 150 میلیون دلار فاینانس هند به ایران ، برای توسعه بندر چابهار (جنوب شرق ایران ) و سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری این کشور در چابهار توافق کرده اند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی ، تامین مالی خط آهن چابهار - زاهدان یکی دیگر از محورهای مذاکرات ایران و هند بود که مقرر شد ظرف یک ماه آینده ، طرف هندی نحوه مشارکت خود را در این طرح پیشنهاد دهد.

آخوندی تاکید کرد برای افزایش مزیت رقابتی کریدورهای ترانزیتی ، ایران تخفیف 50 درصدی برای کالاهای هندی در نظر گرفته است. 

براساس این گزارش ، وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل هند در دیدار دو جانبه بر پیگیری و تسریع تعهدات دوجانبه قبلی و گسترش کریدور چابهار- زاهدان (مرکز ولایت سیستان و بلوچستان ) و توسعه بندر چابهار تاکید کردند.

نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل هند نیز در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی ایران ، در خصوص توسعه بندر چابهار گفت : هند علاقه مند است هرچه سریعتر توسعه این بندر اجرایی شود تا کالاهای هندی از طریق بندر چابهار به کشورهای آسیای میانه ، قفقاز و بخصوص جمهوری آذربایجان و روسیه و از آنجا به کشورهای لتونی، استونی و بلاروس ترانزیت شود . 

 

کلیدواژه