اسد 17, 1396 07:49 Asia/Kabul
  • تکرار ادعاهای واهی عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران

هیات وزیران عربستان سعودی ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار و مدعی شد، تهران به تعهدات و قوانین بین المللی احترام نمی گذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هیات وزیران عربستان روز دوشنبه مدعی شد «ادامه مانع تراشی ایران در خصوص تحقیقات درباره حادثه سفارت این کشور در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد اقداماتی است که نشانگر عدم احترام ایران به تعهدات و قوانین بین المللی و نقض حریم هیات های دیپلماتیک است.

ادعای هیات وزیران عربستان درباره تعلل ایران در برخورد با پرونده حمله به دفاتر دیپلماتیک این کشور در مشهد و تهران درحالی است که پس از این حادثه مقامات ایرانی ضمن برکناری معاون امنیتی استان تهران و برخی مسئولان امنیتی مشهد و بازداشت ده ها نفر از عوامل این حادثه، محاکمه عوامل خودسر و متعرض به مراکز دیپلماتیک عربستان را به طور ویژه پیگیری کردند.

در پی اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعیان عربستان سعودی در جدی 1394، اعتراضاتی مقابل سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد برگزار شد که با تعرض برخی از «عوامل خودسر» به این دو ساختمان همراه بود.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران سه شنبه گذشته در واکنش به ادعای یک مسوول در وزارت خارجه عربستان درباره اجازه ندادن به هیات سعودی برای بازید از اماکن دیپلماتیک این کشور در ایران گفت: ادعای مقام عربستانی غیرواقعی است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد: مجوز پرواز اختصاصی هیات عربستانی در کوتاهترین زمان توسط ایران صادر شد و قرار بود این هیات روز یکشنبه گذشته وارد تهران شود، اما خود آنان درخواست کردند برای کسب آمادگی لازم، سفر به تعویق بیافتد.

قاسمی خاطر نشان کررد: به نظر می‌رسد طرف سعودی پس از مشاهده حُسن‌نیت و سرعت اقدامات طرف ایرانی غافلگیر شده و طبق معمول شروع به بهانه‌گیری و فرافکنی کرده است که با وجود مستندات صدور روادید و مجوز پرواز، جایی برای بهانه‌جویی و توجیه تعلل طرف سعودی باقی نمی‌ماند.

رژیم آل سعود 12 جدی 1394 شیخ نمر باقر النمر را به بهانه‌های واهی اعدام کرد. اعدام شیخ نمر موجی از اعتراضات منطقه‌ای و بین‌المللی را ضد حکومت آل‌سعود برانگیخت.

 

کلیدواژه