اسد 25, 1396 05:20 Asia/Kabul
  • سازمان ملل : تالاب «هامون» را می توان با کمک همسایگان احیا کرد

«گری لوییس» GARY LEWIS، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در تهران، روز سه شنبه در دیدار قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر انجام مطالعات برای زنده نگه داشتن تالاب بین المللی «هامون» گفت: هامون را می توان با کمک کشور همسایه و مدیریت جامع منابع آب دوباره احیا کرد.

به گزارش ایرنا، «علیرضا دایمی» نیز در این دیدار با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال زنده نگه داشتن تالاب بین المللی هامون است گفت : با همکاری کشورهای همسایه می توان هامون را احیا کرد.

تالاب بین المللی هامون از سه دریاچه کوچک به نام های «هامون پوزک» (میانی)، «هامون صابوری» (شمالی) و «هامون هیرمند» تشکیل شده است که بخش وسیعی از هامون پوزک و صابوری در خاک افغانستان و بقیه آن در خاک ایران قرار دارد که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را تشکیل می دهند.

هامون از تالاب های بی نظیر ایران است که در سال 1351 هجری شمسی به عنوان هفتمین تالاب بین المللی ایران در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و در سال 1386 هجری شمسی از منطقه حفاظت شده به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

این تالاب همچنین در سال 2016 میلادی در چهارمین کنگره ذخیره گاه زیست کره در «لیما» پایتخت پرو به عنوان دوازدهمین ذخیره گاه زیست کره ایران به ثبت رسید.