سنبله 06, 1396 15:53 Asia/Kabul
  •  رونمایی از سامانه های ‏پدافند هوایی ارتش ‏ایران

چهار سامانه پدافند هوایی ارتش ایران در حوزه های اتوماسیون سایت های جمع آوری اطلاعات، سیستم متحرک شنود تجهیزات و سامانه های ناوبری، سامانه هواشناسی و سامانه مدیریت اطلاعات هوانوردی در تهران رونمایی شدند.‏

به گزارش رادیو دری،سامانه های ‏«صامت 1»، «سماء»، «سمیع» و «بصیر»‏ پدافند هوایی ارتش ایران امروز(دوشنبه) در آستانه سالروز تاسیس قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران ‏با حضور امیر سرتیپ «فرزاد اسماعیلی» فرمانده این قرارگاه رونمایی ‏شدند.

قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران، 31 اوت 2008 (دهم شهریور ماه سال 1387 هجری شمسی) با فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی به شکلی نوین تاسیس شد.

سامانه شناسایی اهداف و مدیریت ترافیک هوایی با نام «سماء» که برای نخستین بار در غرب آسیا به دست متخصصان پدافند هوایی ارتش ایران ساخته شده است و فناوری ساخت آن تنها در اختیار چند کشور محدود قرار دارد، می‌تواند دقیق‌ترین اطلاعات را به صورت خودکار از پروازهای عبوری کسب و مسیر شناسایی هر پرواز را بسیار کوتاه و سریع کند.

سامانه نمایش و انتقال دهنده اطلاعات راداری و ناوبری به شبکه فرماندهی و کنترل با نام «بصیر» یک سامانه با فناوری نوین است که به جای 6 سامانه، عملیات تجزیه وتحلیل و انتقال اطلاعات، پرسش و پاسخ از سامانه‌های ناوبری پرنده‌ها و گیرنده سیگنال‌های ناوبری را انجام می‌دهد.

سامانه متحرک شنود و جمع‌آوری اطلاعات راداری و ناوبری با نام «سمیع» نیز که به دست متخصصان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده می‌تواند در اندازه و حجم‌های متفاوت تولید و به صورت محمول روی هواپیمای با سرنشین و بدون سرنشین قرار گیرد تا اطلاعات سیگنالی، راداری، ناوبری و کمک ناوبری پروازهای مختلف را در نزدیک‌ترین محل به پروازهای هدف جمع‌آوری کند.

در این مراسم همچنین از سامانه اتوماسیون سایتهای جمع‌آوری اطلاعات به نام صامت 1 نیز رونمایی شد.

کلیدواژه