سنبله 07, 1396 07:38 Asia/Kabul
  •  قاسمی: دولت میانمار مانع از تداوم نقض حقوق مسلمانان روهینگیا شود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از نهادینه شدن شرایط غیر انسانی و خشونت آمیز علیه مسلمانان روهینگیا تاکید کرد، دولت میانمار باید مانع از تداوم نقض حقوق مسلمانان این کشور شود.

به گزارش رادیو دری،«بهرام قاسمی» دوشنبه شب با اشاره به تداوم اقدامات غیر انسانی وخشونت آمیز  علیه مسلمانان در میانمار تصریح کرد، در چارچوب احترام به حقوق اولیه و کرامت انسانی به عنوان یک هنجار شناخته شده بین المللی، دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به ادامه تضییع حقوق مسلمانان در میانمار که منجر به کشته شدن و همچنین مهاجرت اجباری تعداد بسیاری از آنان شده است، قویا ابراز نگرانی و ناخرسندی خود را از ادامه این وضعیت اسفبار اعلام می دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  از دولت میانمار خواست تا با تدبیر و به کار گیری سیاستی واقع گرایانه به منظور برقراری صلح و همزیستی مسالمت آمیز در این کشور اقدام نماید.

بیش از یک میلیون مسلمان در میانمار زندگی می کنند اما دولت این کشور از دادن حق شهروندی به آنان خودداری می‌کند.

سازمان ملل اخیرا با هشدار درباره وضعیت اسفبار زندگی اقلیت روهینگیا در میانمار اعلام کرده بود، مسلمانان این کشور مجبور هستند در شرایط هولناک زندگی کنند.

این در حالی است که استان راخین در شمال غرب میانمار، محل سکونت شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا، از سال 1391 صحنۀ خشونت های افراط‌ گرایان بودائی ضد آنان است.

در این خشونت‌ها، صدها مسلمان کشته و ده‌ها هزار نفر از بیم جان خود، خانه‌هایشان را ترک کرده و در اردوگاه‌های داخلی در میانمار و همچنین در تایلند، مالزی، اندونزی و بنگلادش در شرایط سخت زندگی می کنند.

 

کلیدواژه