روحانی : اراده ایران تحکیم روابط همه جانبه با آفریقای جنوبی است
(last modified 1396-06-11T09:55:31+00:00 )
سنبله 11, 1396 14:25 Asia/Kabul
  •  روحانی : اراده ایران تحکیم روابط همه جانبه با آفریقای جنوبی است

رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار رییس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی تاکید کرد: اراده تهران تحکیم روابط همه جانبه با کشورهای قاره آفریقا و بویژه آفریقای جنوبی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در دیدار ‏«بالکا ام‌بته» ‏رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی ‏در تهران، با اشاره به حمایت مردم ایران از مبارزات مردم آفریقای جنوبی به رهبری «نلسون ماندلا» علیه نژاد پرستی ‏گفت: تهران از تقویت بیش از پیش همکاری‌های خود با پرتوریا در حوزه  اقتصادی و از جمله معادن و انرژی استقبال می کند و آماده ‏همکاری و صدور خدمات فنی و مهندسی به آفریقای جنوبی است.‏

روحانی، نقش پارلمانهای ایران و آفریقای جنوبی را در توسعه و تقویت همکاری های مشترک بسیار مهم خواند و بر ضرورت توسعه این همکاری ها تاکید کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اشتراک نظر ایران و آفریقای جنوبی در بسیاری از موضوعات بین المللی و منطقه ای اظهار کرد: دو کشور با همکاری مشترک در مجامع بین المللی می توانند برای صلح و ثبات جهانی و منافع کشورهای در حال توسعه، تلاش های ارزشمندی داشته باشند.

‏«بالکا ام‌بته» ‏نیز در این دیدار با تاکید بر عزم راسخ پرتوریا برای توسعه و تقویت بیش از پیش روابط با تهران در همه حوزه ها گفت: ایران و آفریقای جنوبی باید همکاری مشترک خود را در محافل و سازمان های بین المللی با هدف تقویت صلح و دوستی درعرصه جهانی بیش از پیش تقویت کنند.

رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی که روز جمعه برای دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران در صدر هیاتی پارلمانی وارد تهران شد، پیش از این با «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد.

 

کلیدواژه