سنبله 13, 1396 08:19 Asia/Kabul
  • عملیات اجرایی راکتور آب سنگین خنداب اراک آغاز می شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از آغاز عملیات اجرایی راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب اراک(مرکز ایران) از یک سال دیگر خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری صدا و سیما‏، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه نخستین بازدید نمایندگان جامعه رسانه ای کشور از راکتور آب سنگین «اراک» که به نام  «راکتور آب سنگین خنداب» نامگذاری شده است، گفت: آغاز عملیات اجرایی راکتور آب سنگین خنداب، بستگی به پیشبرد بحث های مرتبط با طراحی دارد.

کمالوندی افزود: برای طراحی تفصیلی راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب اراک‏، حدود سه سال زمان در نظر گرفته شده که این کار از یک ماه و نیم قبل آغاز شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با اشاره به مذاکره با چینی ها برای بازطراحی راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب اراک تصریح کرد: ایران بدون مشارکت چینی ها می تواند کار را پیش ببرد اما مشارکت آنان از نظر ایمنی کار اهمیت دارد زیرا آنان این مسیر را طی کرده اند.

کمالوندی همچنین درباره زمان بهره برداری از راکتور آب سنگین خنداب اراک اظهار کرد: پیش بینی اولیه برای بهره برداری از رآکتور بازطراحی شده خنداب‏، پنج سال بود که یک و نیم سال آن گذشته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره نقش امریکایی ها در بازطراحی رآکتور آب سنگین خنداب نیز گفت: برای بازطراحی رآکتور‏، یک کارگروه متشکل از ایران‏، چین و آمریکا باید تشکیل می شد تا به تهران در بازطراحی رآکتور کمک کنند و هر یک از این دو کشور به عنوان رئیس کارگروه که جا به جا می شدند، تعیین شدند.

 

کلیدواژه