سنبله 19, 1396 08:25 Asia/Kabul
  • تاکید «روحانی» و «اردوغان» بر توقف جنایات ضد مسلمانان در میانمار

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه شنبه‌شب در حاشیه اجلاس سران کشورهای اسلامی در آستانه، پایتخت قزاقستان دیدار و درباره مسائل مختلف از جمله میانمار گفت وگو کردند.

روحانی در این دیدار با اشاره به وضعیت غمبار مسلمانان میانمار تاکید کرد: در میانمار فاجعه‌ای بزرگ در حال رخ دادن است و توقف سریع خشونت‌ها و جنایت علیه مسلمانان روهینگیایی و رسیدگی فوری به وضعیت آسیب دیدگان و  پناهندگان باید هدف جمعی سران کشورهای اسلامی باشد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه کمک‌های انساندوستانه ایران به زودی برای مسلمانان آسیب دیده میانمار ارسال می‌شود، گفت: همفکری و همکاری کشورهای اسلامی و به ویژه ایران و ترکیه در این زمینه می‌تواند مهم و تاثیرگذار باشد.

روحانی ابراز امیدواری کرد: اجلاس سران کشورهای اسلامی در آستانه درباره میانمار پیام روشن و قوی به کسانی بدهد که در میانمار علیه مسلمانان اعمال خشونت می‌کنند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین با استقبال از سفر آتی رئیس جمهوری ترکیه به تهران، تاکید کرد: در مسائل منطقه اراده هر دو کشور ثبات در مرزهای جغرافیایی و تمامیت ارضی همسایگان و کشورهای منطقه است؛ هرگونه تغییر در مرزها به معنی شروع تنش‌های بزرگ و به ضرر ملت‌های منطقه خواهد بود. 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه هم ابراز امیدواری کرد: اجلاس سران کشورهای اسلامی در آستانه بیانیه‌ای در زمینه میانمار صادر کند؛ می‌توان با ایران در این زمینه اقدامات مشترکی انجام داد و باید به مسوولان میانمار برای توقف فوری خشونت‌ها ضد مسلمانان هشدار جدی داده شود.

اردوغان همچنین ایران و ترکیه را کشورهای بزرگ منطقه دانست و با تاکید بر اینکه همکاری‌های دو کشور در هر زمینه‌ای سازنده است، گفت: حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه مهم است.

 

کلیدواژه