سنبله 19, 1396 16:26 Asia/Kabul
  • دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با رئیسان جمهوری قزاقستان و ازبکستان
    دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با رئیسان جمهوری قزاقستان و ازبکستان

رئیس جمهوری اسلامی ایران با رئیسان جمهوری قزاقستان و ازبکستان در حاشیه اجلاس سران کشورهای اسلامی در حوزه علم و فناوری در آستانه، پایتخت قزاقستان دیدار و بر توسعه مناسبات در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در دیدار «نورسلطان نظربایف»، قزاقستان را کشوری مهم در منطقه و سازمان همکاری اسلامی دانست و تصریح کرد: روابط تهران و آستانه در طول 25 گذشته همواره رو به رشد بوده است و ایران از توسعه همکاری‌های دوجانبه استقبال می‌کند.

«نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان هم حضور روحانی در اجلاس سران کشورهای اسلامی در حوزه علم و فناوری را برای کشورش حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: ایران با وجود تحریم‌های گسترده پیشرفت‌های زیادی کرده و کشورش بیش از هر زمان دیگری آماده توسعه همکاری‌ها و روابط با ایران است.

رئیس جمهوری ایران همچنین در دیدار «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان، با استقبال از توسعه روابط تهران – تاشکند در همه عرصه‌ها به ویژه تجاری و اقتصادی، تصریح کرد: هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با ازبکستان وجود ندارد.

روحانی گفت: ایران و ازبکستان ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه همکاری‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری، بانکی، ترانزیتی، جاده‌ای و ریلی، انرژی و مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی دارند.

رئیس جمهوری ایران همچنین به شکست تروریست‌ها در عراق و سوریه اشاره کرد و افزود: افراطی‌گری و تروریسم همه منطقه را تهدید می‌کند و ایران آماده همکاری با کشورهای آسیای مرکزی در مبارزه با تروریسم است.

«شوکت میر ضیایف»، رئیس جمهوری ازبکستان نیز این دیدار تاکید کرد: تاشکند آماده است روابط خود را با تهران در همه حوزه‌های مورد علاقه، بیش از پیش توسعه دهد.

رئیس جمهوری ازبکستان همچنین حمل و نقل را از زمینه‌های مهم همکاری ایران و ازبکستان دانست و خواهان توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های دانشگاهی، انرژی و مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری شد.

 

کلیدواژه