سنبله 28, 1396 08:00 Asia/Kabul
  • روحانی: فشار بر دولت میانمار برای توقف نسل‌کشی مسلمانان ضروری است

رئیس جمهوری اسلامی ایران، وضعیت مسلمانان میانمار را تکان دهنده توصیف کرد و گفت: فشار بر دولت میانمار برای توقف نسل‌کشی و اعمال خشونت ضد مسلمانان یک اقدام ضروری است.

به گزارش رادیو دری،«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار «استفان لوون» Stefan Löfven نخست وزیر سوئد که عصر دوشنبه و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام شد، با بیان اینکه مسلمانان میانمار شرایط سختی دارند، اظهار کرد: نقش اتحادیه اروپا برای توقف فشارهای غیرانسانی بر مسلمانان میانماری و کمک به آوارگان حائز اهمیت است.

رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به موضوع یمن و آوارگی هزاران نفر از مردم این کشور به دلیل حملات عربستان ابراز امیدواری کرد: هر چه سریعتر با برقراری آتش‌بس در یمن، مذاکرات گروه‌های یمنی آغاز شود.

روحانی از مواضع مستحکم اتحادیه اروپا و از جمله سوئد در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز قدردانی کرد و افزود: مواضع دولت جدید آمریکا مناسب این توافق مهم بین المللی نیست.

«استفان لوون» نخست وزیر سوئد هم در این دیدار وضعیت مسلمانان میانمار را یک تراژدی خواند و اظهار کرد: سوئد هر کمکی که بتواند در این زمینه انجام خواهد داد.

روحانی همچنین در ادامه رایزنی‌های خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، در دیدار «آلکساندر فان در بلن» Alexander Van der Bellen رییس جمهوری اتریش، با اشاره به نقش برجام در توسعه همکاری‌های مشترک تصریح کرد: اجرای کامل برجام به نفع اتحادیه اروپا و منطقه است.

رییس جمهوری اسلامی ایران، هرگونه تغییر در مرزهای جغرافیایی کشورهای منطقه را خطرناک خواند و گفت: طرح همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق می‌تواند یک تنش و درگیری جدید و خطرناک ایجاد کند.

«آلکساندر فان در بلن» رییس جمهوری اتریش نیز در این دیدار گسترش و تعمیق همکاری‌های تهران و «وین» را در همه عرصه‌ها خواستار شد.

 

کلیدواژه