سنبله 28, 1396 09:12 Asia/Kabul
  •  روحانی: هرگونه تغییر در مرزهای منطقه خطرناک است

رییس جمهوری اسلامی ایران، موضوع همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشورهای منطقه را خطرناک عنوان کرد.

به گزارش رادیو دری،«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در دیدار «آنتونیو گوترش» António Guterres دبیرکل سازمان ملل متحد که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو مجمع عمومی این سازمان در نیویورک برگزار شد، همه جهانیان از جمله سازمان ملل را به حمایت قاطع و حفاظت از قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق فرا خواند و گفت: باید برای حل مشکلات منطقه به دنبال راه حل‌های سیاسی بود.

روحانی با اعلام آمادگی ایران برای تقویت همکاری خود با سازمان ملل برای حل مشکلات منطقه‌ای افزود: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسوولیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرکل سازمان ملل در حمایت و تقویت برجام به ویژه در برابر آنهایی که خلاف تعهدات گام برمی‌دارند، با اهمیت است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز در این دیدار با اشاره به موضوع همه‌پرسی در کردستان عراق، ضمن حمایت قاطع از قانون اساسی و تمامیت ارضی این کشور گفت: هر گونه تجزیه عراق یا سوریه نفعی برای ثبات منطقه ندارد و سازمان ملل متحد آماده همکاری با ایران در تقویت پایه‌های صلح و امنیت در منطقه است.

گوترش تاکید کرد: حل مشکلات کنونی در سوریه و عراق در گرو پیگیری راه حل‌های سیاسی و مذاکره همه طرف‌ها است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین با بیان اینکه ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است، بر ضرورت اجرای کامل و دقیق این توافق از سوی همه طرف‌ها تاکید کرد.

 

کلیدواژه