سنبله 29, 1396 07:52 Asia/Kabul
  • روحانی: سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی پاسخی درخور، به وضعیت اسفناک جامعه مسلمان میانمار بدهند

رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در نشست گروه تماس میانمار سازمان همکاری اسلامی در نیویورک، با تاکید بر اینکه بی توجهی به نقض گسترده حقوق اولیه مسلمانان روهینگیا به تشویق افراطی گری می انجامد، از سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی خواست پاسخی درخور، به وضعیت اسفناک جامعه مسلمان میانمار بدهند.

به گزارش رادیو دری،«حسن روحانی» گفت: دولت میانمار باید بداند اخراج مردم از سرزمین خود و آواره کردن آن ها در دیگر کشورها راه حل بحران در این کشور نیست.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد دولت میانمار باید آلام کهنه جامعه مسلمان این کشور را با احیای موثر حقوق شهروندی التیام بخشد.

روحانی با تاکید بر اینکه  ایران همواره آماده ارائه کمک به مسلمانان مظلوم میانمار است خاطر نشان کرد جمهوری اسلامی ایران از هر راه حلی که احترام کامل به حقوق بشر، شأن انسانی و امنیت مسلمانان روهینگیا در میانمار را تضمین نماید حمایت می کند.

از روز جمعه 25 اوت تاکنون در موج جدید حملات سرکوبگرانه و تجاوزکارانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین، غرب این کشور، بیش از شش هزار نفر کشته و هشت هزار نفر دیگر زخمی شده اند. صدها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا نیز مجبور به فرار به بنگلادش شده اند.

استان راخین از سال 1391 صحنه حملات ارتش میانمار و بودائیان افراطی علیه مسلمانان روهینگیا است. یک میلیون مسلمان روهینگیا از حقوق شهروندی در میانمار محروم هستند.