امیر حاتمی: ایران با هرگونه تجزیه کشورهای منطقه مخالف است
(last modified 1396-07-04T11:48:13+00:00 )
میزان 04, 1396 16:18 Asia/Kabul
  •  امیر حاتمی: ایران با هرگونه تجزیه کشورهای منطقه مخالف است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از پیامدهای امنیتی ناشی از برگزاری همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان عراق گفت: ایران با هر اقدامی که به تغییر مرزهای جغرافیایی و تجزیه کشورهای منطقه منجر شود، مخالف است.

امیر سرتیپ «امیر حاتمی» روز سه‌شنبه در دیدار «رضا هاکان تکین»  سفیر ترکیه در تهران، با یادآوری سیاست اصولی ایران مبنی براحترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه تصریح کرد: اقدام مقامات منطقه کردستان عراق در برگزاری همه‌پرسی جدایی در حالی که دولت و ملت عراق در حال مبارزه با داعش هستند، به مثابه بازی در زمین تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنان است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران افزود: اقدام مقامات کردستان عراق در برگزاری همه‌پرسی همچنین باعث ایجاد مشکلات برای مردم این کشور به ویژه مردم منطقه کردستان عراق خواهد شد.

«رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در تهران نیز در این دیدار با اشاره به روند تحولات حساس منطقه، تصمیم یکجانبه مقامات منطقه کردستان عراق در برگزاری همه‌پرسی را باعث نگرانی و بی‌ثباتی در منطقه ذکر کرد و گفت: آنکارا انتظار دارد مقامات منطقه کرستان عراق اقدامات یک‌طرفه خود را که مغایر قانون اساسی عراق است، متوقف سازند.

همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق با وجود مخالفت جهانی و واکنش تند دولت عراق روز دوشنبه به اصرار «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق برگزار شد. این اقدام بارزانی نقض قانون اساسی عراق است.

رسانه‌های عراقی نیز گزارش دادند نیروهای پیشمرگه اهالی برخی مناطق کردنشین عراق را تهدید کرده بودند اگر در همه‌پرسی شرکت نکنند، کوچانده خواهند شد.