کشف جام 500 ساله منقوش به غزل حافظ در مسکو
(last modified Wed, 27 Sep 2017 06:49:50 GMT )
میزان 05, 1396 11:19 Asia/Kabul
  • کشف جام 500 ساله منقوش به غزل حافظ در مسکو

خاورشناسان روس پس از دو ماه تلاش برای خواندن نوشته های حک شده روی یک جام برنزی 500 ساله دریافتند که این حکاکی ها غزلی از حافظ شیرازی است.

به گزارش رادیو دری، شهرداری مسکو اعلام کرد که این جامک برنزی  در پی کاوش های باستان شناسی در شهر مسکو کشف شده و روی آن غزل جاودانه حافظ شیرازی حکاکی شده است.

این جام 500 ساله که ساخت ایران است در حفر منطقه ای در میدان برژیوای پایتخت روسیه از عمق سه متری زمین و از داخل یک انبار چوبی به دست آمده است.

همراه با این جام برنزی چندین شیء قدیمی دیگر مربوط به نیمه دوم قرن 16 و ابتدای قرن 17، از جمله سلاح های جنگی همچون تبرزین، کلاهخود، پاره های جوشن و سکه های دوران ایوان گرازنی و واسیلی شوییسکی نیز پیدا شده است.

غزل حافظ  که روی این جام قدیمی حک شده بود با مطلع  " ساقی به نور باده برافروز جام ما ، مطرب بگو که کار جهان شده به کام ما " بوده است.

چند روز پیش در مراسم افتتاح باغ "زرید-zariyad"  باستان شناسان روس به رئیس جمهوری روسیه گزارش دادند که از محل ساختمان این باغ  آثار قدیمی زیادی همچون کاسه 500 ساله ساخت ایران پیدا کرده اند و ترجمه روسی غزل حکاکی شده روی کاسه را نیز برای مطالعه در اختیار پوتین گذاشتند.

الکسی املیان اف رییس بخش میراث فرهنگی مسکو می گوید: نمونه هایی مانند این کاسه  فارسی نشان می دهد که در قرن های گذشته، عرصه تجارت و تبادل کالا بین مسکو و دولت های دیگر تا کجا دامن گسترده بود.