ایزدی: ادامه ندادن تعلیق تحریم‌های هسته‌ای به معنی خروج آمریکا از «برجام» است
(last modified 1396-07-09T06:04:19+00:00 )
میزان 09, 1396 10:34 Asia/Kabul
  •  ایزدی: ادامه ندادن تعلیق تحریم‌های هسته‌ای به معنی خروج آمریکا از «برجام» است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تا زمانی که دولت آمریکا تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را ادامه می‌دهد، با برجام مشکلی پیدا نمی‌کند، اما اگر این تعلیق را ادامه ندهد، نقض فاحش و به معنی خروج آمریکا از برجام است.

«فواد ایزدی» کارشناس مسائل بین‌الملل شنبه‌شب در گفت وگو با  بخش خبری ساعت 21 شبکه یک تلویزیون ایران افزود: بر اساس قانون داخلی آمریکا هر 90 روز یک بار ریئس جمهوری آمریکا باید گزارشی درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره ارائه کند. 

ایزدی خاطرنشان کرد: «دونالد ترامپ» در حدود 9 ماه ریاست جمهوری خود تاکنون دو بار پایبندی ایران را به برجام انجام داده است،  اما برای بار سوم و این که پایبندی ایران به برجام را تایید کند تردید وجود دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر ترامپ این کار را انجام ندهد و اعلام کند که ایران به برجام پایبند نیست، این درچارچوب قانون داخلی آمریکا است و ربطی به برجام ندارد.

ایزدی تصریح کرد: آنچه «برجام» از آمریکا می‌خواهد ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران است و دولت ترامپ حدود یک ماه پیش این کار انجام داد. 

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود «سیستم ماشه» را هم عملیاتی خواهد کرد و تحریم‌های سازمان ملل هم ضد ایران برخواهد گشت.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران هم در گفت وگو با روزنامه‌های «گاردین» و «فایننشال‌تایمز» پیش‌بینی کرد: «دونالد ترامپ» تهدید خود را عملی کند و در گزارش وزارت خارجه آمریکا به کنگره در تاریخ پانزدهم اکتبر 2017 پایبندی ایران را به برجام تائید نکند.

کلیدواژه