میزان 12, 1396 18:11 Asia/Kabul
  • روحانی : ایران و ترکیه ، لنگر ثبات منطقه هستند

رئیس جمهوری اسلامی ایران، دو کشور ایران و ترکیه را دوست و قدرتمند در منطقه دانست و گفت، ایران و ترکیه لنگر ثبات منطقه حساس خاورمیانه هستند.

به گزارش رادیو دری،«حسن روحانی» روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در تهران خاطر نشان کرد هدف نهایی دو کشور ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به بحران سوریه و تلاش غیرقانونی مقامات کردستان عراق برای جدایی از این کشور تصریح کرد، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه هر گونه تغییر در مرزهای جغرافیایی منطقه را نخواهند پذیرفت.

روحانی با بیان این که ایران و ترکیه تجزیه طلبی و تشدید اختلافات قومی و مذهبی در منطقه را نتیجه تلاش بیگانگان می دانند افزود از دیدگاه دو کشور، عراق و سوریه باید یکپارچه باقی بمانند.

روحانی به روابط ایران و ترکیه  نیز اشاره کرد و گفت: اراده دو دولت بر گسترش روابط در تمامی زمینه ها است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست خبری با اشاره به موضع مشترک ایران و ترکیه در قبال همه پرسی جدایی منطقه کردستان عراق، تصریح کرد، ترکیه و ایران همه پرسی جدایی را نامشروع می دانند.

رجب طیب اردوغان به روابط رو به گسترش ایران و ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: با افزایش حجم روابط و نزدیکی بیش از پیش ایران و ترکیه در دوران اخیر ، روابط دو کشور در یک محور مثبت به سرعت گسترش خواهد یافت.

 

کلیدواژه