میزان 19, 1396 15:36 Asia/Kabul
  • روحانی: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اصول سیاست خارجی ایران است

رئیس جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط با کشورهای آفریقایی را از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: تهران از گسترش و تعمیق روابط و همکاری‌های خود با همه کشورهای آفریقایی از جمله تانزانیا استقبال می‌کند.

«حسن روحانی» روز چهارشنبه در دیدار «آگوستین ماهیگا» وزیر خارجه تانزانیا در تهران، تانزانیا را دروازه دسترسی ایران به بازار شرق آفریقا برشمرد و افزود: روابط تاریخی و فرهنگی 900 ساله دو ملت، سرمایه ارزشمندی در مسیر توسعه همکاری‌های ایران و تانزانیا است.

رئیس جمهوری ایران، به آمادگی شرکت‌های توانمند ایرانی در حوزه فنی و مهندسی برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای در آفریقا و از جمله تانزانیا اشاره و اظهار کرد: همکاری‌های اقتصادی باید هم‌سطح روابط تاریخی، فرهنگی و سیاسی ایران و تانزانیا توسعه یابد و گام نخست در این مسیر، تقویت روابط پولی، مالی و بانکی دو کشور است.

روحانی همچنین تروریسم را معضل بزرگ جهان خواند و گفت: تروریست‌ها در هر منطقه با نام‌های متفاوت، اما هدف مشترک فعال شده‌اند و همه کشورها باید در مبارزه با این معضل متحد شوند.

«آگوستین ماهیگا» وزیر خارجه تانزانیا هم در این دیدار کشورش را  مصمم به توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها خواند و گفت: تانزانیا از حضور شرکت‌های ایرانی در اجرا و پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای خود استقبال می‌کند.

وزیر خارجه تانزانیا همچنین به معضل تروریسم در عرصه منطقه‌ای و جهانی اشاره و تصریح کرد: تانزانیا خواهان بهره‌گیری از تجربیات ایران در مقابله با نه فقط تروریسم و افراطی‌گری، بلکه مقابله با جرایم سازمان یافته بین المللی، قاچاق انسان و پولشویی است.

وزیر خارجه تانزانیا صبح روز چهارشنبه در صدر هیأتی برای دیدار و گفت وگو با مسوولان جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

 

کلیدواژه