واکنش مقامات بین المللی به سخنرانی ضد ایرانی "دونالد ترامپ "
(last modified 1396-07-22T04:02:00+00:00 )
میزان 22, 1396 08:32 Asia/Kabul
  • واکنش مقامات بین المللی به سخنرانی ضد ایرانی

کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رسانه های روسی در اقدامی سریع به سخنرانی ضد ایرانی رئیس جمهوری آمریکا و برجام ، واکنش نشان دادند.

به گزارش ایرنا، فرانسه، انگلیس و آلمان امشب جمعه شب در بیانیه ای مشترک بر پایبندی خود به برنامه  جامع اقدام مشترک (برجام) و اجرای کامل آن از سوی همه طرف ها تاکید  و تصریح کردند که این توافق با منافع امنیت ملی آن ها همسو است.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه ساعتی پس از سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران، در بیانیه ای مشترک حمایت خود از برجام اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است: توافق هسته ای نقطه اوج 13 سال دیپلماسی و گامی بزرگ در تضمین صلح و امنیت جهان است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در واکنش به سخنرانی ترامپ درباره برجام، تاکید کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و هیچ کشوری نمی تواند به آن پایان بدهد.

موگرینی تاکید کرد: برجام یک توافق چندجانبه است که با قطعنامه 2231 شورای امنیت مورد تایید قرار گرفت و تضمین می کند که برنامه هسته ای ایران بطور منحصرا برای مقاصد صلح آمیز است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اتحادیه اروپا در کنار سایر اعضای جامعه بین المللی متعهد به حفظ برجام برای منفعت همه از جمله  ایران، است. 

همچنین سخنان دونالد ترامپ و تکرار ادعاهای ضدایرانی وی در باره جمهوری اسلامی ایران و «برجام» در رسانه های مطرح روسی بازتاب یافت و نوشتند: رییس جمهوری آمریکا از ترک توافق در باره برنامه هسته ای ایران خودداری کرد.

پس از هفته ها جنجال رسانه ای ، کاخ سفید روز جمعه گزارش راهبرد به اصطلاح جامع و جدید رئیس جمهوری آمریکا را درباره ایران و توافق هسته ای برجام منتشر کرد و ساعتی بعد "دونالد ترامپ "در سخنرانی خویش، پرده دیگری از تناقض گویی و نفرت پراکنی علیه ملت بزرگ ایران را برداشت.

رئیس جمهوری آمریکا با متهم کردن مجدد ایران به نقض روح برجام و لفاظی های عصبی خود علیه ایران، گفت، برجام بدترین توافق تاریخ آمریکاست وهر زمان لازم بداند به این توافق پایان خواهد داد. 

ترامپ همچنین از تحریم های جدید علیه ایران خبر داد .

 

کلیدواژه