در خواست «خوشرو» برای ثبت بیانیه ایران به عنوان سند شورای امنیت
(last modified Sat, 14 Oct 2017 04:47:45 GMT )
میزان 22, 1396 09:17 Asia/Kabul
  • در خواست «خوشرو» برای ثبت بیانیه ایران به عنوان سند شورای امنیت

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ،ثبت بیانیه ایران نسبت به اظهارات ضدبرجامی رئیس جمهوری آمریکا را به عنوان سند شورای امنیت ،خواستار شد.

به گزارش ایرنا، «غلامعلی خوشرو» عصر جمعه با ارسال نامه ای به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل و "فرانچویس دلاتره "رئیس دوره ای شورای امنیت، این درخواست را مطرح کرد.

جمهوری اسلامی ایران جمعه شب در پاسخ به سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و اعلام سیاست های جدید در قبال جمهوری اسلامی و برجام ، بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه ای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یک سند معتبر بین‌المللی و دستاوردی کم ‌نظیر درعرصه دیپلماسی معاصر است که نه قابل‌مذاکره مجدد است و نه قابل‌تغییر.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است ،برجام یک توافق دوجانبه نیست که با کنار کشیدن یک طرف از اعتبار ساقط شود بلکه سندی است که به عنوان بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت مورد تأیید جامعه جهانی قرار گرفته است و لذا نباید سایر طرف‌ها و جامعه بین المللی اجازه دهند رئیس‌جمهور آمریکا بتواند این توافقنامه را به سخره بگیرد.

جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه همچنین  تاکید کرد ، ایران آغازکننده خروج از برجام نخواهد بود ولی درصورتی‌که حقوق و منافع ایران در برجام رعایت نشود، به‌ تمامی تعهدات پایان خواهد داد و بدون هیچ‌گونه محدودیتی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را دنبال خواهد کرد. 

در این بیانیه آمده ، سیاست خارجی ایران برمبنای اصول حقوق بین الملل و مقررات بین المللی تنظیم و اجرا شده، اما در مقابل، رفتار آمریکا و متحدین آن در منطقه همواره بر اساس فرار از پذیرش واقعیت‌های ایران و منطقه تنظیم شده است. 

دبیر: کیوان پژوه

کلیدواژه