میزان 22, 1396 12:49 Asia/Kabul
  •  واکنش‌ مقامات ایران به اظهارات خصمانه رئیس جمهوری آمریکا

رییس دفتر، معاون سیاسی و مشاور رئیس جمهوری اسلامی ایران به اظهارات خصمانه و ضدایرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان دادند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه با تکرار اتهامات واهی گذشته ضد ملت ایران و با تائید نکردن پایبندی تهران به روح برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مدعی حمایت ایران از تروریسم شد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تحریم‌های جدید قرار داد.

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: سخنان رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران از روی عصبانیت و ناشی از وعده‌های تبلیغاتی وی در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.

«اسحاق جهانگیری» روز شنبه در مراسم افتتاح واحد تولید آهن اسفنجی فولاد میانه، شمال غرب ایران، در واکنش به سخنان وقیحانه و ضد ایرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی حرف‌هایی زده بود که الان پس از رسیدن به ریاست جمهوری و بررسی اوضاع به مغایرت حرف‌هایش با واقعیت پی‌برده است.

معاون اول رئیس جمهوری ایران، با بیان اینکه ترامپ در این مدت غیر از نفرت، بدبینی، دروغ و تهمت حرف منطقی نزده است، تصریح کرد: رئیس جمهوری آمریکا تاکنون غیر از تکرار حرف‌های ناروا و دروغ به یک ملت بزرگ در تاریخ سخنی نگفته است.

جهانگیری تاکید کرد: رئیس جمهوری آمریکا باید یاد می‌گرفت که اسم یک منطقه را درست بیان کند و برخلاف اسناد معتبر بین‌المللی اسم جعلی برای آن اعلام نکند.

معاون اول رئیس جمهوری ایران همچنین با اشاره به بی‌اطلاعی ترامپ از رابطه ملت ایران با نظام و رهبری، افزود: امنیت مثال‌زدنی کنونی ایران را نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد کردند و مردم ایران پشت آنها ایستاده‌اند.

«حمید ابوطالبی» معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «ترامپ اوج خصومت و کینه، ایرانی‌ستیزی و حکام عرب‌دوستی حتی در اعماق خلیج همیشه فارس، تهمت و ناسزا، تعادل نداشتن و سخنان سازمان ملل خود را تکرار کرد.»

ابوطالبی تاکید کرد: ساختار برجام غیرقابل ‌تغییر و تعلیق است.

«محمود واعظی» ‏رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به سخنرانی ترامپ و واگذاری تصمیم‌گیری درباره برجام به کنگره آمریکا گفت: در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که در آن اتحادیه اروپا، چین و روسیه در یک موضوع مهم بین‌المللی علیه آنچه ترامپ اعلام می‌کند، قرار گرفته‌اند.

«حسام‌الدین آشنا» رئیس مرکز مطالعات استرتژیک نهاد ریاست جمهوری ایران هم در واکنش به سخنرانی ضد ایرانی ترامپ اظهار کرد: ‏پیش از برجام به ایران گفته می‌شد که صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند، اما اکنون آمریکا است که از سوی جهان در معرض اتهام است.

«حسام‌الدین آشنا» افزود: ‏«ترامپ نتوانست برجام را پاره کند اما نمی‌دانم برجام با او چه کرده که تاریخ، جغرافیا، ادب و حقوق را یکجا از کف داده است.»

"محمد جواد ظریف "جمعه شب در صفحه توئیتر خود نوشت،همه می دانند که دوستی « دونالد ترامپ »رئیس جمهوری  آمریکا به خاطر فروش به کسانی بود که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهند.

وزیر امور خارجه ایران گفت، تعجبی ندارد که حامیان سخنرانی توخالی ترامپ درباره ایران همان سنگرهای دموکراسی در خلیج فارس ( عربستان سعودی، امارات و بحرین) هستند .

"محمد جواد ظریف " افزود ، در نهایت، ترامپ نیز همانند اسلافش این را در خواهد یافت که این تهدیدات و اتهام زنی ضد ملت ایران بی فایده است و این ملت را نمی تواند ، بترساند  .

سردار سرلشکر «قاسم سلیمانی» فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با انتشار ویدئویی از سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، سخنان ترامپ را جاهلانه خواند.

«دونالد ترامپ» پیش از انتصاب به مقام ریاست جمهوری آمریکا، گروه تروریستی داعش را از افتخارات «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا خوانده بود. ترامپ، اما روز جمعه در تشریح سیاست‌های دولتش در قبال ایران، همه گفته‌های خود را منکر شد و آمریکا را در پیدایش داعش بی‌تقصیر دانست.

سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، اظهارات ترامپ را جاهلانه و به دور از واقعیت خواند و در اینستاگرام خود نوشت: «این سخنان جاهلانه‌ای است که رئیس جمهور آمریکا بر زبان آورد، او اسناد پیدایش داعش توسط آمریکا را منتشر کرد و حالا چطور ممکن است دولتی که خود موسس داعش است و در ایجاد این فتنه نقش داشته، امروز مدعی مبارزه با آن باشد».

این خبر متعاقبا تکمیل می شود...........

 

کلیدواژه