میزان 23, 1396 09:16 Asia/Kabul
  •  بازتاب اظهارات سخیف ضد ایرانی دونالد ترامپ در محافل رسانه ای آسیا

اظهارات سخیف ضد ایرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در محافل رسانه ای آسیا بازتاب گسترده ای داشت .

عضو مجلس ملی پاکستان از اظهارات سخیف ضد ایرانی دونالد ترامپ  انتقاد کرد و گفت رئیس جمهور امریکا  اهمیت احترام به قوانین بین المللی را نمی داند و از مفاد قانون اساسی آمریکا نیز اطلاع ندارد. 

به گزارش ایرنا ، "سیدطاهر حسین مشهدی " با اشاره به سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران گفت : ترامپ دنیا را به سوی جنگ سوق می دهد.

وی با  اشاره به اتحاد و همبستگی مردم ایران گفت  مردم ایران همیشه ثابت کردند که در مقابل زور ایستادگی خواهند  کرد و ایرانیان همیشه صلح دوست بوده اند و سعی کرده اند با همسایگان خود با آرامش زندگی کنند اما در عین حال هیچ گاه در مقابل زورگوییها تسیلم نشده اند.

دوتن از فعالان سیاسی و دانشگاهی افغانستان هم سخنان ضد ایرانی دونالد ترامپ را ناشی از عصبانیت وی از ایفای نقش فعال جمهوری اسلامی ایران در جبهه مقاومت ضد تروریسم دانستند .

 عیسی حسینی مزاری رئیس حزب اسلامی تبیان افغانستان در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما درکابل گفت عصبانیت ترامپ به دلیل آن است که ایران در منطقه از اقتدار کامل برخوردار شده و توطئه های آمریکا را نقش برآب کرده است .

وی افزود  ترامپ با اظهارات ضد ایرانی خود قصد دارد افکار عمومی آمریکاییها را از مشکلات داخلی این کشور منحرف کند.

« لطیف نظری » استاد دانشگاه کابل نیز گفت  سخنان ضد ایرانی ترامپ به جای اینکه مبتنی برواقعیت های موجود منطقه باشد ، نوعی فرافکنی ، ادعاهای واهی ، تکراری و بی اساس است.

وی افزود : اگر تلاش مؤثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه نبود ، داعش اکنون برهمه کشورهای منطقه تسلط پیدا  کرد ه بود.

نظری با اشاره به اینکه  گروه تروریستی داعش  محصول سیاست های  امریکا در منطقه است گفت  نگرانی ترامپ از نابودی داعش در منطقه است .

روزنامه  مالزیایی"استار  نیزبنقل از "موگرینی " مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  نوشت  واشنگتن نمی تواند بطور  یک جانبه این توافق بین المللی را لغو کند .

روزنامه "استار" همچنین به نقل از "حسن روحانی " رئیس جمهوری ایران نوشت  ایران به تعهدات خود براساس این توافق پایدار خواهد ماند اما اگر روزی منافع ما تامین نشود حتی لحظه ای درنگ  نمی کنیم و واکنش نشان می دهیم .

شبکه خبر آسیا هم   به واکنش رهبران اروپایی در باره  مواضع ضد ایرانی "ترامپ" اشاره کرد  و نوشت که این سران ، سخنان "ترامپ" را مورد انتقاد قرار داده و عنوان کرده اند که این توافق صرفا با آمریکا نبوده است .

رادیو نیوزیلند  نیز  سخنان رئیس جمهوری ایران را نیز بازتاب داد و اعلام کرد  حسن روحانی " تهران را متعهد به این توافق دانست و درعین حال اعلام کرد که اتهامات "ترامپ" بی پایه و اساس است و تهران به این اظهارات پاسخ مناسب می دهد.

رئیس جمهوری آمریکا با متهم کردن مجدد ایران به نقض روح برجام و لفاظی های عصبی خود علیه ایران گفت ، برجام بدترین توافق تاریخ آمریکاست وهر زمان لازم بداند به این توافق پایان خواهد داد.ترامپ همچنین از تحریم های جدید علیه ایران خبر داد.

 

کلیدواژه