هشدار ایران در خصوص توقف اجرای پروتکل الحاقی در صورت لغو برجام
(last modified Sun, 15 Oct 2017 05:36:54 GMT )
میزان 23, 1396 10:06 Asia/Kabul
  •  هشدار ایران در خصوص توقف اجرای پروتکل الحاقی در صورت لغو برجام

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هشدار داد: در صورت لغو برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» ، ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می کند، زیرا اکنون به طور داوطلبانه در حال اجرای این پروتکل است.

ایران در سال 2003 به عنوان کشور عضو «ان.پی.تی» با هدف جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای «پروتکل الحاقی» را امضاء کرد، اما چون این پروتکل به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است از نظر حقوق بین‌الملل ملزم به اجرای مفاد آن نیست.

«علی اکبر صالحی» روز شنبه در  گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما با انتقاد از مواضع خصمانه و ضد ایرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و رد مطالبه نابحق و غیرقانونی وی در خصوص بازرسی از مراکز نظامی ایران، تصریح کرد: ایران تاکنون به موارد بازرسی مندرج در برجام متعهد بوده و به تعهدات خود عمل کرده است اما خارج از این چارچوب قطعا به هر خواسته دیگری عمل نخواهد کرد. 

رئیس جمهوری آمریکا جمعه‌ شب با اظهارات سخیف و تکرار اتهامات واهی گذشته ضد ملت ایران و با تائید نکردن پایبندی تهران به روح برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مذاکره مجدد در خصوص برجام و اصلاح آن را خواستار شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر این که برجام قابل مذاکره مجدد نیست، افزود: ادعای ترامپ در خصوص نقض برجام از سوی ایران برگرفته از فشارها و خواسته های رژیم غاصب صهیونیستی است.

صالحی همچنین با ابراز اطمینان از آمادگی کامل برای مواجهه با اقدامات خصمانه آمریکا به ویژه در صورت لغو برجام، تاکید کرد: اگر مسوولان جمهوری اسلامی ایران به عللی ببینند که برجام دیگر منفعتی برای ایران ندارد و برای از سرگیری غنی سازی 20 درصد در " فردو " تصمیم بگیرند، ایران می تواند چهار روزه غنی سازی 20 درصد را آغاز کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، درباره بسته شدن پرونده بازرسی از مراکز نظامی ایران پس از بازدید «یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایت " پارچین " ، جنوب شرق تهران، گفت: تاکنون سه بار از سایت پارچین بازدید شده است و بازرسان در این بازدیدها به نابجا و دروغ بودن تمام ادعاها و اتهامات مطرح شده علیه ایران پی بردند.

 

کلیدواژه