رایزنی لاریجانی با مقامات پارلمانی کشورهای مختلف در سنت پترزبورگ
(last modified Mon, 16 Oct 2017 03:44:14 GMT )
میزان 24, 1396 08:14 Asia/Kabul
  • رایزنی لاریجانی با مقامات پارلمانی کشورهای مختلف در سنت پترزبورگ

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران که برای شرکت در یکصد و سی و هفتمین نشست اتحادیه بین المجالس جهانی، به روسیه سفر کرده است، در سنت پترزبورگ با سران و مقامات عالیرتبه پارلمانی کشورهای شرکت کننده در این نشست دیدار و گفت وگو کرد.

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز یکشنبه در دیدار «اسماعیل قهرمان»  رییس مجلس ترکیه، با اشاره به برگزاری همه پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق گفت: رژیم صهیونیستی در پشت این قضیه قرار دارد و سعی در ایجاد بحران جدید در منطقه است .

اسماعیل قهرمان رئیس مجلس ترکیه هم در این دیدار با اشاره به تهدید های مشترک تهران و آنکارا در منطقه اظهار کرد: در موضوع همه پرسی کردستان عراق، ایران و ترکیه مواضعی کاملا مشترک دارند.

علی لاریجانی و اسماعیل قهرمان بر گسترش همکاری های اقتصادی دوجانبه نیز تاکید کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران همچنین در دیدار «نگوین تی کیم نگان»  رئیس مجلس ویتنام، مواضع هانوی را در مسائل بین المللی مناسب دانست و گفت: در زمینه های صنعتی این امکان وجود دارد تا همکاری های بیشتری بین دو کشور شکل بگیرد.

«نگوین تی کیم نگان» نیز در این دیدار بر افزایش مناسبات بین دو کشور تاکید کرد و افزود: باید سطح مبادلات ایران و ویتنام به دو میلیارد دلار برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در ادامه رایزنی های خود در سنت پترزبورگ، با «سلیم الجبوری» رئیس مجلس عراق نیز دیدار و گفت وگو کرد.

علی لاریجانی در این دیدار با اشاره به اینکه پشت پرده موضوع همه پرسی کردستان عراق، رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار دارند اظهار کرد: این بحران می تواند امنیت عراق و کشورهای همسایه را به مخاطره بیندازد.

سلیم الجبوری نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع ایران در خصوص همه پرسی در کردستان عراق تاکید کرد: «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در قضیه همه پرسی، امنیت و وحدت عراق را به خطر انداخته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران همچنین در دیدار «خورخه کارلوس رامیرز مارین» رئیس پارلمان مکزیک، دیوارکشی بین آمریکا و مکزیک را ادامه رفتارهای عجیب ترامپ عنوان کرد و گفت: از وقتی ترامپ رئیس آمریکا شده، یک نوع بهم ریختگی در جهان ایجاد کرده است.

رئیس پارلمان مکزیک نیز در این دیدار با اشاره به دیوارکشی آمریکا در مرز دو کشور تاکید کرد: مواضع و اظهارات ترامپ مشکلاتی را ایجاد کرده است و سبب ناراحتی و سلب آسایش مردم مکزیک شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و رئیس پارلمان مکزیک گسترش روابط دو کشور را خواستار شدند.

 

کلیدواژه