میزان 28, 1396 10:54 Asia/Kabul
  • سوآپ دوجانبه ریال ایران و لیر ترکیه نهایی شد

رییسان کل بانک های مرکزی ایران و ترکیه ، اجرایی شدن موافقتنامه دوکشور درباره سوآپ دوجانبه "ریال ایران و "لیر ترکیه" را به طور رسمی اعلام کردند.

به گزارش رادیو دری، همزمان با سفر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران به آنکارا، «ولی الله سیف» رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و «مراد چاتین کایا» رییس کل بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه در ادامه مذاکرات دوجانبه خود سند نهایی سوآپ دوجانبه ریال ایران و لیر ترکیه را امضا کردند.

پیش نویس این سند در سفر هفته گذشته ولی الله سیف به ترکیه به امضا رسیده بود.

براساس این موافقتنامه که با هدف تسهیل تجارت با استفاده از ارزهای ملی برای «تامین مالی تجارت» و «سرمایه گذاری مستقیم» دو کشور انجام شده است، ریال ایران و لیر ترکیه به راحتی قابلیت تبدیل به یکدیگر را خواهند داشت.

این موافقتنامه همچنین هزینه های تبدیل و نقل و انتقالات وجوه ارزی برای بازرگانان هر دو کشور، بدون نیاز به استفاده از ارزهای واسط را کاهش می دهد.

معاون اول رئیس جمهوری ایران چهارشنبه شب در صدر هیاتی وارد آنکارا شد. جهانگیری امروز در کنفرانس خبری مشترک با «بینالی ییلدیریم» Binali Yıldırım نخست وزیر ترکیه بر تلاش دو کشور برای رسیدن حجم مبادلات تجاری به سی میلیارد دلار در سال تاکید کرد.

 

کلیدواژه