عقرب 07, 1396 09:18 Asia/Kabul
  •  تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته ای

قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران درباره خلع سلاح هسته ای با وجود مخالف آمریکا و همپیمانانش با رای مثبت 112 کشور در کمیته خلع سلاح مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

به گزارش ایرنا،این قطعنامه که خواستار اجرای تعهدات کشورهای هسته ای درباره خلع سلاح هسته ای در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای(ان پی تی) است - روز شنبه با رای مثبت 112 کشور تصویب شد.

عنوان این قطعنامه پیگیری اجرای تعهدات پذیرفته شده در کنفرانس های بازنگری دولت های عضو ان پی تی در سال های 1995- 2000 و 2010 میلادی است که پیش نویس آن پیشتر توسط هیئت ایران به کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی سازمان ملل ارائه شده بود.

این قطعنامه با وجود مخالفت آمریکا- رژیم صهیونیستی - کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و چند هم پیمان عمدتا" غربی آمریکا- با آرای مثبت اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تصویب شد.

این قطعنامه از کشورهای دارای سلاح هسته ای می خواهد به اقدامات لازم جهت اجرای تعهداتشان مبنی بر انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود بر اساس اصول شفافیت - برگشت ناپذیری و نظارت بین المللی سرعت بخشند.

بر اساس پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای - کلیه دولت های دارای سلاح هسته ای متعهد شده اند تمام تسلیحات اتمی خود را منهدم کنند بعلاوه - آنها از نظر حقوقی موظف اند نه تنها از هرگونه اقدام برای ساخت سلاح هسته ای خودداری کنند- بلکه باید از انتقال اینگونه سلاح ها به دیگر کشورها- استقرار آنها در خارج از خاک خویش و همکاری با دیگر دولتها برای ساخت سلاح اتمی نیز بپرهیزند.

اکثر کشورهای جهان - وجود سلاح های هسته ای را اصلی ترین تهدید صلح و امنیت جهان می دانند و معتقدند تنها راه رهایی از این خطر امحای کلیه این سلاح ها و ایجاد جهان عاری از سلاح هسته ای است.

در این راستا- جنبش عدم تعهد با برخورداری از 120 دولت عضو- امحای تمام سلاح های اتمی را اولین اولویت خود در زمینه خلع سلاح می داند. در همین پیوند رئیس جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از کشورهای عدم تعهد چهارسال پیش پیشنهاد تدوین کنوانسیون جامع خلع سلاح را به سازمان ملل ارائه داد که متعاقبات به تصویب مجمع عمومی رسید.

 

کلیدواژه