عقرب 14, 1396 10:10 Asia/Kabul
  •  «جندی شاپور» ایران در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو  قرار گرفت

هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور (University of Gundi-Shapur) ایران در فهرست بزرگداشت جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد «یونسکو» (UNESCO)، قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، دبیر کنگره بین المللی «جندی شاپور» شنبه شب گفت: سند بین المللی ثبت هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه «جندی شاپور» ایران در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو،‌ روز جمعه (سوم نوامبر) در نشست عمومی سالانه این سازمان در پاریس منتشر شد.

محمدرضا عصاری افزود: این رویداد یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی و تمدنی ایران است؛ زیرا بر اساس سند منتشر شده در نشست یونسکو ، دانشگاه «جندی شاپور» ایران رسما به عنوان «نخستین دانشگاه و مرکز علمی جهان» معرفی شده است.

«سعداله نصیری قیداری» دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز اخیرا از ارسال پرونده دانشگاه «جندی شاپور» به سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو UNESCO) برای ثبت در میراث جهانی خبر داد.

دانشگاه «جندی شاپور» که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر «دزفول» استان خوزستان (جنوب غرب ایران) برجا مانده  نخستین مرکز علمی جهان بود که رشته های «پزشکی»، «فلسفه» و «نجوم» در آن تدریس می شد.

طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور دزفول، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شکل گرفت.

 

کلیدواژه