عقرب 17, 1396 15:57 Asia/Kabul
  •  آمانو، انتقاد از فعالیت های هسته ای ایران را مردود دانست

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی انتقادها درباره احتمال فعالیت ممنوعه ایران در تاسیسات نظامی اش که بازرسان امکان دسترسی به آنها را ندارند، مردود دانست.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که سازمان متبوعش مسئول بازرسی و راستی آزمایی از فعالیت های هسته‌ای صلح آمیز ایران است، نوشت،ایران مانعی برای بازرسان آژانس ایجاد نکرده است.
به گفته مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی،توافق هسته ای ایران حجم کار آژانس را درسال گذشته دو برابر کرد و بازرسی ها به بیش از 3000 روز کاری نیاز داشت که بیش از هر کشور دیگری است. 

آمانو تصریح کرد،دوربین های آژانس هر روز صدها هزار تصویر ارائه می دهند؛ بازرسان 2000 دستگاه را پلمب کرده اند تا فعالیت آنها متوقف شود.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود، اطلاعات جمع آوری شده اساس هشت بار تصمیم گیری موفقیت آمیز آژانس درباره پایبندی ایران به تعهداتش را تشکیل می دهد.

 آمانو پیش از این نیز تاکید کرده بود ایران به تعهدات خود در زمینه هسته ای «عمل کرده» و به توافق هسته ای امضا شده با شش کشور بزرگ از جمله آمریکا پایبند بوده است.

توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آمریکا و آلمان) از ژانویه 2016 اجرایی شده است و دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای این گروه، همواره در مسیر اجرای برجام مانع‌تراشی می‌کند.

 

کلیدواژه