عقرب 20, 1396 18:49 Asia/Kabul
  •  مُهر و موم‌ها در تاسیسات هسته ای ایران موقتی است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اظهارت دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر عکسبرداری از بخش های مختلف هسته ای ایران و پلمپ دو هزار نقطه تاکید کرد: مُهر و موم بخش هایی از تأسیسات هسته ای ایران موقت و برای حسابداری مواد هسته ای است .

«یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت وگو با شبکه سی بی اس آمریکا گفت: دوربین های نصب شده در تاسیسات هسته ای ایران صدها هزار عکس می گیرند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو هزار نقطه را نیز در تاسیسات هسته ای ایران مُهر و موم کرده است.

«بهروز کمالوندی» روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه این عکسبرداری ها و مُهر و موم ها در تأسیسات هسته ای همه جهان وجود دارد گفت: قبل از برجام نیز به علل پادمانی و به این علت که حسابرسی مواد ، تابع برخی قواعد است مُهرهایی را ایران با هماهنگی آژانس بین المللی انرژی اتمی می زد تا به عنوان نمونه وقتی بخشی از مواد هسته ای از قسمتی به قسمت دیگر منتقل شود به محض انتقال آن مُهر و موم ها برداشته شود.

کمالوندی افزود: اگر 2 هزار مُهر و موم در تأسیسات هسته ای ایران وجود داشته باشد این تعداد در ژاپن می تواند 20 هزار مهر و موم باشد زیرا رفت و آمد مواد هسته ای حتماً تابع برخی قواعد است و باید این مُهر و موم ها انجام شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: بخشی از آماری که دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کرد برای این است که طرف مقابل را متقاعد کند فعالیت های ایران شفاف و تحت نظارت است و البته این عکس ها قرار نیست خارج شود، در همان دوربین ها می ماند تا اگر روزی نیاز شد به آن مراجعه شود.

کمالوندی تاکید کرد: اطلاعات محرمانه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درز نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همچنین درباره تکرار ادعای آمانو مبنی بر ممکن بودن دسترسی آژانس به مراکز نظامی ایران تاکید کرد: دسترسی ها طبق پروتکل تعریفی دارد و ایران در برجام فراتر از پروتکل نپذیرفته است.

 

کلیدواژه