عقرب 21, 1396 08:17 Asia/Kabul
  •  فرایند تولید آب سنگین ایران تعطیل نشده است

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران گفت: فرایند آب سنگین ایران در منطقه اراک با 20 تُن در حال انجام بوده و تعطیل نشده است.

به گزارش ایرنا؛ «علی‌اصغر زارعان» روز شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در تالار امام خمینی (ره) افزود: در مذاکرات هسته‌ای سعی کردند تا آب سنگین راکتور 0IR 4 اراک را به آب سبک تبدیل کنند، اما نتوانستند؛ اکنون ضمن حفظ آب سنگین، راکتور اراک به 0IR 2 تبدیل می‌شود و سالانه یک و نیم تُن پلوتونیوم Plutonium می‌توان تولید کرد.

به گفته مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در کنار کارخانه آب سنگین اراک، عملیات بازطراحی راکتور 0IR 4 با کمک چینی‌ها و آمریکایی‌ها آغاز شده و انجام طراحی مفهومی آن به پایان رسیده و وارد طراحی تفضیلی شده است.

دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: ماده اولیه آب سنگین همین آب معمولی است که در یک فرایند غنی‌سازی می‌شود و کمتر کشوری دارای این فناوری است و ایران علاوه بر تامین داخلی می‌تواند آن را صادر کند.

پیشتر «علی اصغر زارعان» در حاشیه گشایش چهلمین نمایشگاه دستاوردهای صعنت هسته‌ای ایران در شهرکرد، در گفت و گو با خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران با دستیابی به فناوری ساخت باتری‌های هسته‌ای، به جمع باشگاه سازندگان این صنعت پیوست.

کلیدواژه