عقرب 22, 1396 11:29 Asia/Kabul
  •  بسیج همه امکانات ایران برای رسیدگی به زلزله‌زدگان

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پی زلزله یکشنبه‌شب در مناطق غربی ایران، به معاون اول خود ماموریت داد همه امکانات را برای نجات ایرانیان گرفتار زیر آوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومان حادثه بسیج کند.

زمین لرزه‌ای به بزرگی هفت و سه دهم درجه در امواج درونی زمین (ریشتر) یکشنبه‌شب بخش‌های غربی ایران و شهرهای ‏مختلف عراق را لرزاند؛ ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، آخرین آمار جان باختگان زلزله را ۲۰۷ نفر و تعداد مجروحان را بیش از دو هزار و پانصد نفر اعلام کرد.

در دستور «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به «اسحاق جهانگیری» معاون اول خود آمده است: ضروری است با توجه به وسعت این حادثه دردناک ضمن مدیریت عالی موضوع جهت پشتیبانی کامل، مجموعه امکانات دولت و سایر نهادهای عمومی، نظامی و تشکل‌های مردمی را در این جهت بسیج کنید.

اسحاق جهانگیری نیز در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران کرمانشاه، کردستان و ایلام در غرب ایران ضمن اطلاع از آخرین میزان خسارات ناشی از زلزله شامگاه یکشنبه بر ضرورت بسیج همه امکانات این استان‌ها برای رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان و جبران خسارات تاکید کرد.

استانداران کرمانشاه، کردستان و ایلام ایران هم در این تماس‌های تلفنی، گزارشی از آخرین میزان خسارات وارده و روند امدادرسانی و آواربرداری به جهانگیری ارائه کردند.

در همین حال؛ «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی ایران در پیامی جان باختن جمعی از ایرانیان در حادثه زمین لرزه شامگاه یکشنبه را تسلیت گفت و از همه مسوولان و دست‌اندرکاران امداد و نجات ایران خواست تا با فوریت و با همه توان به یاری آسیب‌دیدگان، در زیرآوارماندگان و مصدومان بشتابند.

لاریجانی همچنین روز دوشنبه در ابتدای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ایران به کمیسیون‌های عمران و شوراها و امور داخلی دستور داد که هر چه سریع‌تر تیمی را برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان در مناطق غربی ایران اعزام کنند.

در پی وقوع زلزله در استان‌های غرب ایران، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز در دستورالعملی فرمان داد که نیروهای مسلح مستقر در مناطق آسیب دیده اعم از ارتش، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی همه امکانات خود را برای کمک به حادثه دیدگان زلزله بسیج کنند.

سرلشکر باقری در این دستورالعمل ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدیده و آرزوی سلامت و بهبودی برای آسیب‌دیدگان، ابراز امیدواری کرد: با همت و تلاش نیروهای امدادی، زندگی برای مردم مناطق آسیب دیده به شرایط عادی بازگردد.

امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش ایران نیز برای بررسی آخرین وضعیت و فرماندهی عملیات ارتش در منطقه زلزله‌زده، وارد استان کرمانشاه شده است. سرلشکر موسوی گفت: از زمان وقوع زلزله، همه یگان‌های ارتش ایران در محل حادثه حضور یافتند و شروع به امدادرسانی کردند.

«سردار سرلشکر محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم ضمن گسیل همه‌ ظرفیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج برای کمک به مردم به منظور مدیریت میدانی، عازم مناطق زلزله‌زده در غرب ایران شده است.

«سردار سعید منتظرالمهدی» سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(ناجا) نیز اظهار کرد: پلیس بلافاصله با بسیج عوامل انتظامی خود در استان‌های آسیب دیده از زلزله در محل، حاضر و با اعزام دو گردان نیرو از تیم‌های پلیس تخصصی و همچنین چند فروند بالگرد به همراه تجهیزات و امکانات لازم از تهران به کمک زلزله زدگان شتافته است.

در همین حال؛ «شاهین فتحی» معاون عملیات سازمان امداد ونجات ایران گفت: عملیات جست وجو و نجات به طور گسترده در مناطق زلزله‌زده ادامه دارد.

کلیدواژه