ظریف به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت؛ وضعیت یمن وخیم است
(last modified 1396-08-23T04:21:07+00:00 )
عقرب 23, 1396 08:51 Asia/Kabul
  • ظریف به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت؛ وضعیت یمن وخیم است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب در نامه ای به «آنتونیو گوترش» António Guterres دبیرکل سازمان ملل متحد، وضعیت یمن را در نتیجه تجاوز و محاصره همه جانبه این کشور از سوی رژیم سعودی وخیم و نگران کننده دانست.

به گزارش رادیو دری، «محمد جواد ظریف» تاکید کرد نتیجه بیش از 30 ماه تجاوز عربستان به یمن، گرفتن جان هزاران انسان بی‌گناه به‌ویژه زنان و کودکان و تخریب زیرساخت‌ها و تاسیسات شهری و غیرنظامی این کشور از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، جاده‌ها، صنایع غذایی و نیروگاه‌های برق و در نتیجه محروم‌ماندن یمنی ها  از ابتدایی‌ترین نیازهای اولیه خود بوده است.

وزیر امور خارجه ایران با بیان این که فاجعه انسانی در یمن به دلیل محاصره این کشور از سوی رژیم سعودی در حال تشدید شدن است از  جامعه بین الملل خواست به نحو موثر و قاطعانه‌تری درگیر بحران یمن شده و به این جنگ احمقانه پایان بخشد.

ظریف خاطر نشان کرد، جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است ، تنها راه حل بحران یمن،  صرفا سیاسی و از روش تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت همه نیروهای سیاسی و دخالت نکردن برخی کشورها در امور یمن است.

رژیم سعودی با حمایت آمریکا از وت 1393اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرده است.

این تجاوز نظامی تاکنون به کشته شدن بیش از سیزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر، آواره شدن میلیون‌ها یمنی و ویرانی زیرساخت‌های این کشور منجر شده است.

تجاوز نظامی عربستان همچنین کشور فقیر یمن را با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه کرده و باعث شیوع بیماری‌های متعدد شده است.

 

کلیدواژه