عقرب 27, 1396 17:01 Asia/Kabul
  • شهادت امام علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت باد

امام «علی بن موسی (ع)» ملقب به «رضا»، از نوادگان گرامی پیامبر اسلام (ص) در آخرین روز ماه صفر سال 203 هجری قمری به شهادت رسید.

این امام بزرگوار در سال 148 هجری قمری در شهر مدینه متولد شد و پس از شهادت پدرش، امام موسی کاظم (ع) به امامت رسید و پرچم هدایت مسلمانان را به دست گرفت.

آن حضرت نسبت به آنچه از جانب خداوند به او می رسید راضی و خشنود بود و به همین جهت به رضا ملقب شد.

مامون، خلیفه عباسی در سال 200 هجری قمری از امام رضا (ع) خواست تا به مقر خلافت وی در شهر مرو ـ در جنوب شرقی ترکمنستان فعلی که جزئی از خراسان بزرگ بود ـ برود.

اگرچه مامون در ظاهر امام رضا (ع) را ولیعهد خود کرد، اما از این راه قصد داشت پایه های حکومت خود را تحکیم بخشد و به همین دلیل امام با کراهت و به اجبار این منصب را پذیرفت.

مقام والای علمی و روحانی امام رضا(ع) و نفوذ روزافزون ایشان در افکار عمومی، به تدریج باعث هراس مامون شد و وی، امام رضا (ع) را با زهر به شهادت رساند.

با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام رضا (ع) ، سخنی حکیمانه را از آن حضرت برایتان نقل می کنیم:«بهترین بندگان کسانی هستند که هرگاه نیکی کنند، خرسند شوند و هرگاه خطا کنند، بخشش طلبند و زمانی که نعمتی به آنها عطا شود، سپاسگزاری کنند. هنگامی که گرفتار شوند، شکیبا باشند و زمانی که خشمگین شوند، درگذرند.»